Leginkább az újautó-piacot viselte meg a járvány – INTERJÚ

A koronavírus-járvány teljesen felforgatta az életünket, a munkahelyi szokásainkat, vásárlási habitusunkat stb… És ez a megváltozott élet a használtautó-vásárlást is valamelyest megváltoztatta.

Interjút készítettünk Halász Bertalannal, a Jóautók.hu vezérigazgatójával, aki elmondta, hogy a járvány több okból sem befolyásolta jelentősen a használtautó-piacot.

2019-ben az autópiac rekordot döntött: belföldön csaknem 810 ezer átírás történt, 180 ezer új autót adtak át, és ugyan ennyit importáltak külföldről.

A rekordévhez képest viszont visszaesés történt 2020-ban, de nem drasztikusan.

– közölte Halász Bertalan.

Az autókereskedelemben leginkább az új autók vásárlása esett vissza, itt 20-25 százalékos visszaesésről bezsélünk. Viszont nem a kereslet maradt el, hanem a kínálat. Emlékezhetünk, hogy a járvány első hullámában több autó- és autóalkatrészgyárat is leállítottak a járvány miatt. Ez pedig jelentős mennyiségű új autó megépítésének a kihagyását eredményezte.

A használt autók importálása is visszaesett tavaly, a majdnem állandó határzárak miatt.

A belföldi használtautó-piac viszont csaknem 2-3 százalékos visszaesést eredményezett a járvány miatt.


Ennek pedig több oka van:

  • A járvány alatt megnőtt az olcsóbb, idősebb autók iránti kereslet, hogy ezzel váltsák ki a tömegközlekedést
  • Az új autók készlethiánya sokakat a drága használtautók irányába terelte
  • Az importok hiánya pedig ugyanúgy a belföldön árult használt autók felé irányította a gépjármű-vásárlókat

A hiány viszont megváltoztatta az autók árait is. Elsősorban az euró átváltás okozott egy jelentős drágulást az újautó és az import piacon, amely miatt a belföldön árult használtautók ára is drágult. Erre tett rá egy lapáttal, hogy nem tudtak elegendő autót gyártani, ami újból a szalonautók árát növelte.

A Jóautók vezériazgatója szerint a drágulás valószínűleg marad, sőt akár picit tovább emelkedhet 2021-ben.

A járvány miatt egyre több dolgot próbálunk és tudunk már otthonról megoldani, és ez a trend az autópiacot sem kímélte. A kereskedők különböző online megoldásokkal próbálták biztonságosabbá és kényelmesebbé tenni az autóvásárlást: megjelent az online autóértékesítés, a megvásárolt autók házhozszállítása. Halász Bertalan szerint ez az onlinere való átállás lehet a piac jövője, de ez még nagyon gyermekcipőben van. Hozzátette, hogy az ilyen értékesítés amerikában keződött és ott is az adásvételek csupán 1 százaléka volt teljesen online.

Megtudtuk azt is, hogy a sok vásárló a járvány miatt bízott abban, hogy leesnek a használtautók árai, de ez nem történt meg. Egyedüli „akció” ami kis számban megjelent, azok a céges autók eladásai voltak, amelyeket a bajba jutott cégek adtak el. Ezeket Halász szerint jó árban lehetett megvenni, de az ilyeneket gyorsan el is kapkodták.