Gyermekjogi kampányt indított a Szivárványcsaládokért Alapítvány

A Gyermekjogok nemzetközi napjára időzítve indít kampányt a Szivárványcsaládokért Alapítvány, amelyben arra hívják fel  a figyelmet, hogy miközben a szivárványcsaládok  ugyanúgy szeretik a gyerekeiket, gondoskodnak róluk és aggódnak értük, mint az összes magyar család, addig az állam nem biztosít azonos jogokat nekik. A kampány az örökbefogadást megnehezítő törvény benyújtásának évfordulójához is igazodik, hiszen egy éppen éve javasolta a kormány, hogy az örökbefogadásoknál a gyermekvédelmi szakemberek döntését felülbírálhassa egy politikus, Novák Katalin családügyi miniszter. Illetve közel egy éve került be az Alaptörvénybe, hogy az apa férfi, az anya nő.

A most indult kampány fő üzenete az, hogy #ugyanaz. Azért választották ezt, mert a szivárványcsaládok életében ugyanaz a törődés, ugyanaz a szeretet és ugyanaz az aggódás van jelen, mint az összes magyar családéban. Ennek bemutatására három hétköznapi szituációt választottak: aggódás az orvosnál, szurkolás a gyerek sportmérkőzésén vagy éppen a családok esti rutinja. Ezeken a helyzeteken keresztül mutatják be, hogy ami számít, abban nincs különbség. A család az család. 

A kampányt az alapítvány a gyermekjogok nemzetközi világnapjára időzítette. “Azt akartuk megmutatni, hogy miközben a családjaink a hétköznapokban nem különböznek a többi családtól, a gyerekeinknek mégsincsenek azonos jogaik – mondta Pál Márton, a Szivárványcsaládokért Alapítvány kurátora. “Például csak az egyik, a hivatalosan bejegyzett szülő után örökölhetnek, a másik szülő után nem jogosultak tartásdíjra, ha pedig orvoshoz kell vinni őket, akkor is csak az egyik szülő kaphat információt arról, hogy mi van a gyerekükkel” – tette hozzá.

A párbeszéd részeként pedig a Szivárványcsaládok Alapítvány közösségi felületein elismert szakértők és szervezetek mondják el a véleményüket, köztük a Unicef, a Gyermekjogi Civil Koalíció, a Háttér Társaság, Székely Zsuzsanna gyermekvédelmi-örökbefogadási szakember, Bojti Andrea gyerekpszichológus vagy Perintfalvi Rita teológus. 

A filmekben szereplő plüssfigurákat a Szivárványcsaládokért Alapítvány felkérésére Agócs Írisz, a Maszat mesekönyvek illusztrátora tervezte. A bábuk hangját pedig Kovács Patrícia színésznő, és  Kulka János adják. A film koncepcióján és megvalósításán az ország legnagyobb kreatív műhelye, a Publicis Groupe Hungary, a Szivárványcsaládokért Alapítvány munkáját támogató ügynökség dolgozott.

A Szivárványcsaládokért Alapítvány tavaly novemberben indította a “család az család” kampányt és mozgalmat, amely mellett több tízezer ember és több száz híresség állt ki. Köztük  az RTL Klub műsorvezetője, Istenes Bence, a TV2 arca Ördög Nóra, vagy a magyar labdarúgó válogatott kapusa, Gulácsi Péter. A kampányhoz idén februárban több mint 150 cég, márka és 10 nagykövetség is csatlakozott. Az alapítvány az idei gyereknapra adta ki a “Micsoda család” című mesekönyvet, amely az első szivárványcsaládok életéről szóló gyerekkönyv  Magyarországon.