A Kék Vonal szakmai vezetőjét arról kérdeztük, hogy az alapítvány munkatársai milyen változásokat figyeltek meg munkájuk során a járvány és a korlátozások tükrében, illetve milyen elsődlegesen felmerülő problémákat tapasztaltak az elmúlt időszakban.
A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány egy olyan közhasznú civil szervezet, amelynek az elsődleges célja a gyermekek jogainak és érdekeinek képviselete.
Az alapítvány az elsők között vezetett be olyan ingyenesen és névtelenül tárcsázható telefonszámokat (116-111), amelyek lelkisegély-vonalként működnek a fiatalkorúak számára. Ezen kívül a Kék Vonalnál chates és e-mailes platform is rendelkezésre áll, amelyen keresztül a segítséget kérő, helyzetüket kilátástalannak érzékelő, vagy csak beszélgetni vágyó gyermekek megoszthatják problémáikat az elhivatott munkatársakkal.
A gyerekek hívásait és leveleit a nap 24 órájában fogadják az alapítvány önkéntesei, akiket természetesen a megfelelő szakemberek is támogatnak a felelős lelkisegély nyújtásában.
Mi a Jövő TV szerkesztőségénél kíváncsiak lettünk, hogy a járvány és a bezártság hatására vajon hogyan változott a szervezet munkája, és milyen gyakorisággal, illetve problémákkal fordulnak a segítséget kérő gyermekek az önkéntesekhez.
Kérdéseinkre Reményiné Csekeő Borbála, az alapítvány szakmai vezetője és pszichológusa válaszolt.
Jövő TV: Mennyire változott meg a Kék Vonalat felkereső gyermekek száma a korábbiakhoz képest, amióta tart a járványhelyzet? Többen kérnek lelki támogatást?
R. Cs. B.: Pont egy évvel ezelőtt 2020 márciusában hirtelen megugrott a telefonhívások száma, de aztán a hívások számának emelkedés nem vált hosszabb távon jellemzővé, sokkal inkább a telefontól az online konzultációk felé való elmozdulás, ami teljesen érthető:
ha mindenki otthon marad, nehezebb zavartalanul telefonálni. Ehhez igazodtunk a honlapunk megújításával és a chat szoba nyitva tartásának megduplázásával.
Ez jó iránynak bizonyult: csak idén már 532 konzultáció volt a chat szobánkban. Ebből 108 beszélgetésben jelent meg szuicid gondolat és 117 alkalommal kért segítséget a megkeresőnk bántalmazás miatt.
Jövő TV: Változott-e a legtöbbször felmerülő probléma minősége a járványhelyzet óta? Milyen típusú nehézségekkel keresték fel a Kék Vonalat a gyermekek a leggyakrabban a járványhelyzet előtt, és milyen típusú nehézségek merülnek fel most a legtöbbször?
R. Cs. B.: 2020 februárjától érkeznek olyan hívások a 116-111 Lelkisegély-vonalra, ahol maga a koronavírus, a járvány a téma, és az ilyen beszélgetések száma év végére több száz lett.
Tavaly, az előző évekhez képest, többen kértek tőlünk segítséget szorongások, félelmek miatt, és többször volt téma az általános lehangoltság, motiváció vesztés, depresszív tünetek, mint korábban.
A családdal kapcsolatos beszélgetések a járvány kezdete óta gyakoribbá váltak, hátrébb szorítva az eddig jellemzőbb párkapcsolati konzultációkat.
Jövő TV: Önök szerint hosszú távon milyen hatásai vannak egy gyermekre nézve az ilyen hosszan tartó bezártságnak?
R. Cs. B.: Nagyon sok szinten és hosszan tartóan fogjuk a járvány hatásait érezni, és természetesen a gyerekekre is több szinten hat.
A digitális oktatás nagyon sok gyereknek azt jelenti, hogy szinte teljes mértékben kimaradnak az oktatásból.
A családok egzisztenciális válsága természetesen szintén mélyen érinti a gyerekeket is. A hozzátartozók betegsége, a halálesetek mind olyan szorongás keltő életesemények és fontos veszteségek, amiknek negatív lelki következményei vannak, különösen, ha egy nehezített vagy elakadt gyászban nem kap a gyermek segítséget.
A járványügyi korlátozások megnehezítik a kortársakkal való kapcsolódást, a közösségi élményeket, amik a tizenéveseknek nagyon fontosak. Akik most középiskolások, azoknak sok életre szóló élmény kimarad vagy máshogyan alakul.
Amit sajnos szintén meg kell említenünk, hogy mindezek a terhek közepette most sokkal nehezebb szakemberhez jutni, az állami ellátásban dolgozó pszichológusokhoz, gyermekpszichiáterekhez az amúgy is hosszú várólisták tovább nőnek.
Jövő TV: Az Önök érzékelése szerint milyen mértékben nőtt a családon belüli erőszak azóta, hogy a családok a nap 24 órájában egy helyen tartózkodnak? Több gyermeknek kell így nyomasztó, egészségtelen családi légkörben nevelkednie?
R. Cs. B.: Az egyértelműen látszik a számokból, hogy többen kérnek segítséget családi témában, a bántalmazással kapcsolatos megkeresések száma is némileg emelkedett.
Persze mi csak azokról tudunk, akik megtalálnak minket, ez nem egy reprezentatív adat, de könnyen belátható, hogy különösen azokban a családokban, ahol eddig is volt valamilyen terheltség, diszfunkcionalitás, ott az összezártság és az új stresszfaktorok növelik a feszültség szintet.
Jövő TV: Hogyan, milyen módszerekkel tudnak Önök segíteni olyan gyermekeken, akik nincsenek közvetlen veszélyhelyzetben, azonban a lelki egészségük érezhetően megtört a járványhelyzet és az összezártság hatására, illetve akik egyértelműen toxikus környezetben élnek?
R. Cs. B.: Lelkisegély-szolgálatként a segítő kommunikáció eszközeit használjuk: az értő figyelmet, aktív hallgatást, az érzelmi támogatást, a nondirektív megoldás keresést, de azokban a helyzetekben, ahol felmerül a gyermek veszélyeztetése, információt adunk a személyes segítő helyekről és felajánljuk, hogy mi is tudunk közvetíteni, jelzést tenni a gyermekvédelem szereplői felé.
Jövő TV: Mi okozza a járványhelyzetben átlagosan a legnagyobb problémát a gyermekek és a tinédzserek számára, amellyel Önökhöz fordulnak: a bezártság, az ingerszegény környezet, a toxikus családi légkör, a magány, a szorongás vagy esetleg valami más?
R. Cs. B.: Gyakran mindez így együtt. Hogy kinél mi van leginkább előtérben, az függ a családi háttértől, szociális helyzettől, általános mentális állapottól.
Ami mindenkinek nehézséget okoz most, az legáltalánosabban az, hogy a korábban használható megküzdési stratégiák közül nagyon sok nem elérhető.
Nem olyan könnyű kiszakadni egy mérgező otthoni légkörből, nehezebb a barátokkal találkozni, a sport, a szórakozás, kikapcsolódás terei is erősen szűkülnek, és a hivatásos segítő helyeket is nehezebb elérni.
A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány Lelkisegély-Vonala a 116-111 számon, az Eltűnt Gyerekek Vonala pedig a 116-000 számon ingyenesen hívható.