100 autósból 96 nem áll meg a halálos gázolás helyszínén a STOP táblánál​

‘Autós’ vs. ‘kerékpáros’ viták állandó szereplője a következő mondat: a biciklisek nem tartják be a szabályokat! De vajon mi a helyzet a másik oldallal? Az autósok betartják a KRESZ-t? Egy véletlenszerűen kiválasztott vasárnap délután kimentünk az óbudai Serfőző utcához megnézni, hány autóvezető áll meg a STOP táblánál. Az eredmény magáért beszél.

Halálos gázolás helyszínére kerültek ki a STOP táblák

A Serfőző utcai helyszínválasztás – az időponttal szemben – nem volt véletlen. Ezen a helyszínen korábban elsőbbségadás kötelező tábla volt kihelyezve, ám miután 2023. júniusában egy szabálytalanul közlekedő autós – elsőbbségadási kötelezettségét elmulasztva – halálra gázolt egy 46 éves kerékpárost, a közútkezelő átépítette a kereszteződést.

Az új kialakításban járdaszintbe emelték a kerékpáros átkelőt, sávszűkítő oszlopokat tettek ki, újrafestették az útburkolati jeleket, valamint fluoreszkáló háttérrel ellátott STOP táblákat is elhelyeztek az úttest mindkét oldalán, sőt, még a közvilágítást is erősebbre cserélték. A helyszínen tehát minden lehetséges módon biztosították, hogy az autóval érkezők észrevegyék: megállási kötelezettségük van.

Nem lehet nem észrevenni: sávszűkítés, bukkanó, piros felfestés, dupla floureszkáló STOP tábla.

100 érkező autó – de vajon hányan állnak meg?

A vizsgálat egyszerű volt: egy telefonnal felvettük az érkező autókat, és megszámoltuk, hányan tartják be a KRESZ-t. Értsd: hányan fékezik állóra az autót az ‘Állj, elsőbbségadás kötelező’ tábla vonalában felfestett, megállás helyét jelző vonalnál. 

Voltak, akiket egyáltalán nem érdekeltek a táblák és felfestések, lassítás nélkül, nagy sebességgel hajtottak a kereszteződésbe. Sokan voltak, akik láthatóan lassítottak, ám nem álltak meg. 

Voltak olyanok is, akik szinte állóra fékeztek, de nem álltak meg – mivel itt a vizsgálat kifejezetten a szabálykövetést nézte, őket is a szabálytalanok közé soroltuk. Elvégre a KRESZ nem azt írja elő, hogy lassítsunk le a STOP táblánál, hanem azt, hogy álljunk meg. A piros lámpán átcsorgó kerékpáros is szabálytalan, a STOP táblán átcsorgó autós is az.

És voltak, akik megálltak. Igaz, nem sokan: 100 sofőrből összesen 4 (igen, négy) tartotta be a KRESZ-t, és fékezte állóra a járművet a STOP táblánál lévő vonal előtt. 

Az autós szabálykövetés mítosza: 100-ból mindössze 4 sofőr tartotta be a KRESZ-t

Visszatérve az ‘autósok vs. biciklisek’ vitára: az utakon emberek vannak. Közlekedők. Ugyanaz az ember egyszer autóba ül, máskor gyalogol, vagy épp biciklizik. Aki autóban tahó módon közlekedik, nagy eséllyel biciklin is így tesz, és ez persze fordítva, és minden egyéb permutációban is pontosan igaz.

Hogy Felföldi Péter, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem oktatójának vonatkozó tanulmányát idézzem: „Számos alkalommal végeztem már forgalomfelvételt az ország számos jelzőlámpás csomópontjában, és az volt a megfigyelésem, hogy a jelzőlámpa tilos jelzését nem csak a kerékpárosok, hanem gyakorlatilag bármilyen járműtípussal közlekedő valamilyen mértékben figyelmen kívül hagyja.

Félreértelmezett szerepek

Az egymásra mutogatás mellett – ami az adatok alapján egyértelműen ‘más szemében a szálkát, a sajátjában a gerendát sem’ tipikus esete – a másik visszatérő motívum a közútkezelő döntésének direkt bírálata. Értsd: ha mindenki túllépi a sebességhatárt, akkor meg kéne emelni. Ha senki nem áll meg a STOP táblánál, akkor le kéne szerelni. Ilyen és ehhez hasonló érvek ezerszámra kerülnek elő kommentben az adott témájú bejegyzések alatt, legyen az egy traffipaxos kiemelt ellenőrzés, vagy éppen drónos rendőrségi akció.

A járda a gyalogosoké megküldött írása szerint tízmillió futballszakértő országából egyetlen pillanat alatt vedlünk át tízmillió közlekedésmérnök országává, és gondoljuk magunkat hozzáértőbbnek a szakmájukat végzőknél. Az említett helyszínen is halálos gázolás történt, egy vétlen biciklis volt az áldozat. Az eredeti cikk alatt pedig százával születtek meg a képen is látható tartalmú kommentek:

Pedig jó lenne, ha mindannyian megértenénk végre:

közlekedőként nem az a dolgunk, hogy saját kényelmünk és belátásunk szerint felülbíráljuk a szabályokat, hanem hogy betartsuk azokat!

– írja A járda a gyalogosoké a sajtónak kiküldött közleményében.

Ez igaz a piroson áthajtó biciklisre, az sebességhatár felett állandóan 15-tel közlekedő autósra, az úttesten szabálytalanul átszaladgáló gyalogosra, a járdán elektromos rollerrel száguldozóra, és mindenki másra is egyaránt. Ez lenne a közlekedési kultúra alapja, amit ha mind betartanánk, sokkal nyugodtabb, biztonságosabb, és kényelmesebb lenne minden közlekedő élete.