Mesébe illő táj Magyarországon – Szalajka-völgy

A Szilvásváradon található Szalajka-völgy a Bükk-vidék egyik legszebb kiránduló része, amely minden évszakban mesésen néz ki.

Szalajka-völgyről talán már mindenki hallott, azon belül is két nevezetessége emelkedik ki a sok közül: a fátyol-vízesés és a pisztrángkeltetők. Pedig a Szalajka-völgybe sokkal több látni- és tapasztalnivaló van, mint gondolnánk.

fotó: Pásztor Csaba

A Szalajka-völgy Szilvásvárad része. Könnyen megközelíthető, infrastruktúrája kiépített. Én autóval utaztam le (vagy fel, attól függ, hogy nézzük) Budapestről, autópályán Egeren keresztül. Eger után nagyon kellemes és szép völgyes utakon juthatunk el Szilvásváradra, pár tipikus magyar falun áthaladva. A Szalajka-völgy lábánál van egy igen nagy parkoló, amely fizetős. Nem mondanám a legolcsóbbnak, de egy belvárosi parkolás árához képest aprópénz. A völgy lábánál a kisvasút egyik vége és igen sok étterem, szuvenír bolt fogad minket. Innen szerintem 3 féle képpen érdemes neki indulni a túrának:

1. A kisvasúttal felmegyünk a végállomáshoz, ezzel megspóroljuk a felfele sétálást. Onnan 1 perc sétára van a Sipovics-tengerszem (Felső-tó). A tótól 5 percre találjuk a Szalajka-forrást, vagy 20 perc sétára és domb mászásra találhatunk egy barlangot. Ezután szép lassan visszasétálhatunk lefele a kiépített úton, ahol elhaladunk többek között a fátyol-vízesés és a pisztrángkeltetők mellett. Az úton lefele pedig megpihenhetünk kb. 4 étteremben.
  2. Felsétálunk a Felső-tóhoz, ahonnan elmehetünk egy barlanghoz, vagy a Szalajka-forráshoz. Az úton felfele megállhatunk pisztrángot enni, és megnézhetjük a Szalajka-forrást. Majd a végén pedig visszavonatozunk a parkolóhoz.
  3. +1 Ha igazán pénzt akarunk spórolni és sokat sétálni akkor oda-vissza is letudhatjuk a túrát. Vagy pont, hogy nem akarunk sétálni, és oda-vissza kisvasútazunk, de így sok dolog kimaradhat.

Kisvasút

A kisvonat végállomásaival együtt 3 megállóval rendelkezik: fatelep – halastó – Fátyol-vízesés. A két végállomás közti táv nagyjából 10 perc így. A kisvonaton való utazás mindig hangulatos, de ha valaki már unja őket, akkor nem ez a szakasz lesz a megváltás számára. Fizetni kell érte, de ára a megfizethető kategóriába tartozik (szerintem).

fotó: Pásztor Csaba

Augusztus végén, egy hétfői délelőtt érkeztem meg, bízva benne, hogy egy hétköznapi délelőtt csak nem lesznek itt sokan. Nagyon tévedtem. 2 kisvasút közlekedett kb. 2 perc különbséggel, én csak a másodikra fértem fel, de az is tele lett. Ezzel azért számoljunk. Menetrendje amúgy relatíve sűrű, amikor megérkeztem a parkolóba, akkor ment el az egyik, így kb. 20 percet kellett várnom, ami szerintem nem vészes, gyakran a BKV-ra többet kell várni.

Sipsovics-tengerszem és ami körülötte van

A kisvasút felső végállomása pontosan a Gloriett-tisztásnál van. Innen elindulhatunk lefele a Fátyol-vízeséshez, vagy elindulhatunk felfele a Sipsovics-tengerszemhez, azaz a Felső-tóhoz. A Felső-tó egy olyan mesés táj, amire ránézve nem az jut eszünkbe, hogy ez Magyarországon van. Pedig de.

fotó: Pásztor Csaba

A tótól kettő irányba érdemes elindulni: ha kalandozni szeretnénk elindulhatunk az Istállós-kői barlanghoz egy meredek emelkedőn/dombon felfele, ahonnan 20 percnyi hullámvölgyes úton eljuthatunk a barlanghoz. A barlang hűvös, tökéletesen hely, hogy kipihenjük a hozzá vezető utat.

A másik látványosság a Szalajka forrás, ami a Felső-Tótól csak 4-5 perc kellemes sétára van. Itt a már-már jéghideg forrásvízből ihatunk, egy meleg napon tökéletes, hogy újratöltsük palackunkat.

Az út lefele

Az út lefele, kb. egy 5 kilométeres túraútvonal, amely teljesen ki van építve. Az úton lefele megnézhetjük a Fátyol-vízesést, Szabadtéri Erdei Múzeumot, a Szikla forrást és a pisztrángkeltetőket. Az útvonalon nagyjából 4 lehetőség van megállni enni. Ha már az ételnél tartunk:

A sült pisztrángot mindenképpen érdemes megkóstolni.

Én az egyik régebbi pisztrángkeltető melletti étteremben rendeltem kemencében sült pisztrángot, káposztával. Bevallom, nem életem legolcsóbb ebédje volt, de ha már ott vagyunk mindenképpen érdemes megkóstolni. (Már ha szeretjük a halat.)

fotó: Pásztor Csaba

Természetesen több étterem közül válogathatunk, ahol felszolgálnak mást is, ha esetleg nem pisztrángot szeretnénk enni. Egy szó mint száz, a Szalajka-völgy egy olyan turisztikai helyszín, amit legalább egyszer mindenképpen megéri meglátogatni. Akár családdal, akár barátokkal.