Nem épülhet meg mai formájában a Galvani-projekt – ezt vállalták a képviselőjelöltek

Nem támogatják a kormány Galvani-projektjének megépítését az ellenzék dél-budapesti képviselőjelöltjei. Nincs szükség városi autópályákra és a lakosságot már a projekt céljainak meghatározásakor be kellett volna vonni. A teljes projekt felülvizsgálatára és újratervezésre van szükség ahhoz, hogy el lehessen dönteni: az Albertfalvai híd vagy a Galvani híd megépítése szolgálja Dél-Buda, Csepel és Dél-Pest lakóinak érdekeit. Az ellenzék számos képviselőjelöltje mellett a Kutyapárt egyik jelöltje jelent meg a civilek által szervezett fórumon, a kormánypárt jelöltjei távol maradtak.

Választói fórumot szervezett négy dél-budapesti civil szervezett az áprilisi országgyűlési választások előtt néhány héttel. A fórum helyszíne, a Konnektor Közösségi Központ terme megtelt, kb. 60 ember követte élőben a beszélgetést, sokan pedig a Van más út Facebook-oldal élőben közvetített videóját nézték (küldték hozzászólásaikat). Ferencvárosból, Kőbányáról, Újbudáról, Pesterzsébetről, Csepelről, Kispestről érkeztek nézők-hallgatók, vagyis azokból a városrészekből, melyeket közvetlenül érint a Galvani-projekt. A Kiserdő Egyesület, a Telepesek, a Körtér – Környezettudatosak tere Újbudán és az Újbuda Védegylet szervezői arra voltak kíváncsiak, hogy mit fognak tenni megválasztásuk esetén a meghívott képviselők a Galvani-projekttel. A fórumra – melyek moderálására Halász Áront kérték fel – a szervezők meghívták a Fidesz-KDNP, az Egységben Magyarországért ellenzéki szövetség és a Magyar Kétfarkú Kutyapárt képviselőjelöltjeit. Míg a kormánypárt jelöltjei nem jelentek meg a fórumon, az ellenzéki szövetség tagjai közül Arató Gergely, Csárdi Antal, Hiller István, Jámbor András, Tóth Endre és Szabó Szabolcs eljöttek a fórumra, Orosz Anna pedig betegsége miatt a fórum napján volt kénytelen lemondani szereplését. Az MKKP részéről Hotz Antal, a párt belvárosi jelöltje vett részt, míg a párt ferencvárosi jelöltje, a kerület alpolgármestere, Döme Zsuzsanna nem vállalta a szereplést.

Nem végezték el azt a munkát, hogy meg lehessen mondani, hogy a három tervezett Duna-híd esetében melyikre mekkora valódi igény van, és melyiknek milyen hatásai vannak – mondta Arató Gergely, Kőbánya és Kispest ellenzéki színekben induló DK-s képviselőjelöltje. 

Fontos, hogy kapcsolatokat létesítsünk, a dél-budai Duna-szakaszon 10 kilométeren át nincs átkelési lehetőség, azonban olyan hidakat akarunk, amik a helyi lakosság érdekeit szolgálják, amiket a Galvani híd kapcsán látunk terveket, azok felháborítóak és veszélyesek – jelentette ki Tóth Endre Budafok-Tétény momentumos összellenzéki jelöltje. 

Biztos, hogy városi autópályáknak hidat építeni nem kell – szögezte le Jámbor András, Ferencváros és Józsefváros ellenzéki, Párbeszéd által támogatott jelöltje. 

Budapest egészében kell csökkentenünk a közlekedés károsanyag-kibocsátását. A Fidesz csak az Olimpia megvalósítása okán akarja a Galvani hidat, miközben várost tervezni 100 éves időtávra kellene – árulta el Csárdi Antal, a Belváros LMP-s színekben induló ellenzéki jelöltje. 

Azt, hogy azért kell egy híd, hogy a belváros forgalomterhelését csökkentse, a külvárosi kerületek forgalom növekedését okozva, én biztos, hogy sohasem fogom elfogadni. Ez nem Budapestet szolgálja, csak egy részérdeket – jelentette ki Hiller István, Pesterzsébet és Kispest szocialista ellenzéki képviselője. 

Ha nincs kormányváltás, akkor nincs híd. Mivel elmaradtak az egyeztetések, nincs konszenzus. Ha lesz kormányváltás, akkor elő tudjuk mozdítani úgy az ügyet, hogy a lakosság számára is vállalható elképzelés legyen az asztalon – mondta Szabó Szabolcs, Csepel és Soroksár Momentum által támogatott ellenzéki jelöltje. 

Elkötelezett vagyok a 15 perces városért, és a fenntartható közlekedésért, hogy az egész városban el lehessen jutni mindenhonnan mindenhova. A lakosságot pedig már a céloknál be kell vonni, hisz fontos, hogy a lakosság döntsön a saját életkörülményeiről – hangoztatta Hotz Antal, a Magyar Kétfarkú Kutyapárt belvárosi jelöltje. 

A fórum végén a jelöltek kiálltak a lakosság hatékonyabb bevonása mellett, hogy az itt élők már a projekt céljainak meghatározásakor beleszólhassanak a projekt kilakításába. A képviselőjelöltek egyetértettek, hogy az autós infrastruktúra fejlesztése helyett a fenntartható közlekedésbe és az úgynevezett 15 perces város koncepciójának megvalósításába kell fektetnünk forrásainkat.

A jelöltek egyértelműen nyitottak voltak a civilek, lakosok problémáinak, véleményének meghallgatására, és egyetértettek abban, hogy a problémákat nem csak a választókerület határáig kell kezelni, hiszen vannak olyan össszefüggések, melyeket kizárólag nagyobb léptékben: dél-budapesti regionális szinten, azaz a kerületek vezetőivel, képviselőivel és az érintett civilekkel közösen kell megvitatni. A képviselőjelöltek egyhangúlag arra tették voksukat, hogy a Galvani-projektet mostani formájában nem szabad megvalósítani, helyette meg kell vizsgálni, hogy Dél-Budapestnek egyáltalán milyen hídra és hol van szüksége: Albertfalvai, Galvani, élhető vagy autópálya híd szolgálja az itt élők érdekeit.  

A fórum felvételét visszanézhetik ezen a linken: https://fb.watch/boMz8wtne2/

Fotók: ©Kiserdő Egyesület/Szabó Gergely