A Kreml trollhadserege ezekkel elárasztotta el magyar közösségi oldalakat is

Szó szerint megegyező kommentek bukkannak fel a legkülönbözőbb Facebook-posztok sokasága alatt, így olyan felhasználókhoz is eljut a Kreml dezinformációja, akiknek soha nem jutna eszébe a háborúról bármit is elolvasni – derült ki a Political Capital legfrissebb kutatásából.

Ez olyan trollok munkájának az eredménye, akik több műszakban másolják be a megadott szövegeket a különféle posztok alá.

A Political Capital és partnereinek már a 2022. májusi kutatása sikeresen igazolta, hogy a V4-országokban jelen vannak és potenciálisan koordináltak az „online trollhálózatok”.

A legújabb kutatás pedig azonosította, hogy már Németországban, Olaszországban, Romániában és Magyarországon is jelen van a háború legitimációját szolgáló koordinált kommunikációs stratégia.

Az úgynevezett repetitív kommenteket azonosítottak a Facebook kommentszekcióiban, azaz olyan szövegeket, amit valódi felhasználók online profilok segítségével helyeznek el. Ezekkel igyekeztek provokálni, zavart kelteni.

- Hirdetés -

Tartalmukban a repetitív kommentek legalább öt szó hosszúságúak és legalább kétszázszor fellelhetően különböző posztok alatt.

A kutatók 2022. február 25. és július 31. között vizsgálták a kiválasztott országokban a közzétett hozzászólásokat, ahol programozott szövegkereséssel azonosították a repetitív kommenteket.

A vizsgálat kiderítette, hogy az oroszbarát trollok folyamatosan ugyanazt a 3-4 narratívát terjesztették a háború igazolásához, amelyek elsősorban február 24. és 28. között terjedtek a legintenzívebben.

A háborút négy fő narratíva igazolta, ezek szerint:

  • „Ukrajna mint állam nem létezik”,
  • „Ukrajna genocídiumot követett el” az ukrajnai kisebbségek ellen,
  • „Ukrajnát egy színtársulat vezeti”,
  • „a NATO egy katonai bázist akart létrehozni a Fekete-tengerhez közel”.

Azt is megállapították, hogy a narratívák többsége nem Magyarországról ered. A két legelterjedtebb narratíva („Ukrajna nem létezik”, „ukrán színtársulat”) külföldi befolyásolási kampányokhoz kapcsolódott, illetve az egyik narratíva eredete egy oroszbarát ukrán oligarcha egyik szervezetéhez köthető.

- Hirdetés -