Elképzelhető, hogy kemény döntést fog hozni a Facebook-t és az Instagram-t vezető cég, a Meta. Az Európai Unió Schrems II. határozata értelmében ugyanis nem jogszerű, hogy az európai felhasználóktól szerzett adatokat a cég az Egyesült Államokba küldi, és ott dolgozza fel, hogy célzott hirdetéseket jelenítsen meg. A Meta egy belső dokumentum szerint komolyan fontolgatja a lépést.
Így a Meta azzal fenyegetőzik, hogy leállítja a Facebookot és az Instagramot Európában.
Legalábbis erre figyelmeztetett a vállalat az amerikai értékpapír- és tőzsdefelügyeletnek benyújtott éves jelentésében. Az adattovábbítást lehetővé tevő jelenlegi megállapodásokat az Európai Unió éppen felülvizsgálja – írja a Napi.hu.
„Az országok és régiók közötti adatmegosztás kulcsfontosságú a szolgáltatások üzemeltetéséhez és a célzott hirdetésekhez”
– hangsúlyozta a Meta.
A cég a Privacy Shield (Adatvédelmi Pajzs) nevű transzatlanti adattovábbítási keretrendszert használta jogalapként a személyes adatok kezeléséhez és feldolgozásához.
Az ír adatvédelmi bizottság (IDPC) már 2020 augusztusában közölte a Metával, hogy megállapította, hogy a modellmegállapodások használata nincs összhangban a GDPR-ral, tehát az Európai Uniós adatvédelmi szabályzattal. Az európai adatok amerikai szervereken történő feldolgozását ezért az IDPC-nek fel kellett függesztenie. Azonban ez csak egy jogkövetkezmény nélküli előzetes vélemény volt, így valójában nem történt változás. A Meta bírósághoz fordult, hogy megakadályozza, hogy jogerős végzés legyen ebből az adatvédelmi aggályból. Viszont a bírák engedélyezték a vizsgálat folytatódását.
Ha az IDPC valóban úgy találja, hogy a modellmegállapodások jogellenesek, a Meta úgy dönthet, hogy egyes szolgáltatásait már nem fogja az EU-ban kínálni.
A Schrems II határozat minden amerikai vállalatot érint, nem csak a Metát.
Korábban a Google Analytics és a Google Fonts azért került bíróság elé, mert elvileg a Google Fonts engedély nélkül, indokolatlanul küldött személyes adatokat, például IP-címet egy másik szolgáltatásnak.
A Meta tehát most azzal fenyegetőzik, hogy egyszerűen leállítja a Facebook-t és az Instagram-t Európában, ha nem tudja megosztani az európai felhasználók adatait USA-beli adatközpontjaival.
Míg az Európai Bíróság szerint a személyes adatok kevésbé védettek az Egyesült Államokban, a Meta szerint a transzatlanti adattovábbítás leállítása pusztító hatással lesz a célzott hirdetések eredményeire.
Ha a nem fogadnak el új keretrendszert, akkor a vállalat nem lesz képes a legfontosabb termékeit és több szolgáltatását – köztük a Facebookot és az Instagramot – az EU-ban működtetni. Legalábbis nem fogja nekik annyira megérni.
Mennyire valószínű a leállás?
A Metának számos hasonló közelharcot kellett már vívnia. Az Apple például fokozottan megvédte felhasználói adatait. Ez nyilván nem tetszett a Metának. Becslések szerint ez 250 millió dollár mínuszt jelentett a végnek. Hasonló adatkezelési, tartalomelőállítási vitája volt a cégnek Ausztráliában is, ahol a sajtótermékek tartalmaiért kell fizetnie, ha azokat megosztják. Ott a cég lelőtte a hírek megosztását a közösségi médiás felületein, de végül inkább megállapodott az ausztrál kormánnyal és a helyi kiadókkal. Egyszóval nem túl valószínű, hogy szinte egy teljes kontinens hirdetőjétől és fogyasztójától megválna, pláne úgy, hogy az utóbbi időben némi fogyatkozás mutatkozik a Facebook-felhasználók körében.