Elkezdték a Blaha felújítását, Karácsony Gergely türelmet kér mindenkitől

Megkezdődött a budapesti Blaha Lujza tér átépítése hétfőn; 10-12 hétig komolyabb forgalomkorlátozásra kell számítani a csomópontban.

Ötvenöt év után új karaktert kap a Blaha Lujza tér, ami a Fővárosi Önkormányzat beruházásában – a VII. és a VIII. kerületi önkormányzat szakmai támogatásával – újul meg. A 2021-ben kezdődő kivitelezés nagyjából másfél évig tart és nem teljesen az eredeti tervek alapján fog zajlani – írja a BKK.

Újragondolt terv a Blaha Lujza térről

Karácsony Gergely főpolgármester a tér már elkerített belső részén tartott sajtótájékoztatón azt mondta: régóta várt munka kezdődött meg, hiszen a Blaha Lujza tér Budapest egyik legforgalmasabb közterülete, amely mégis a főváros „szégyene” volt az elmúlt évtizedekben.

Fotó: Szüts Bendegúz – Jövő TV

A várhatóan 2022 végén befejeződő átépítés célja, hogy a Blaha Lujza tér Budapest büszkesége lehessen. A téren növelik a zöldfelületet és akadálymentesítik a közlekedést – közölte.

Elmondta, ennek megfelelően az előző városvezetés által megörökölt terveket újragondolták: a téren nagyjából ezer négyzetméternyi zöldfelület lesz. Ahol csak engedi a közmű, fákat ültetnek, így a téren a már meglévőkkel együtt várhatóan nyolcvan fa lesz.

A felújított téren az egykori Nemzeti Színházat is „megidézik”, „megüzenve a jövőnek, hogy valaha ez a tér a magyar nemzeti színjátszás főtere is volt” – közölte.

Fotó: Szüts Bendegúz – Jövő TV

Karácsony Gergely jelezte, a felújítás mindenkitől türelmet igényel. Az aluljáró födémjének javítása érinti a forgalmat, és úgy tervezték ezt a munkát, hogy a nyári szünetre essen ennek a nagyobb része. Ezt követően a téren folytatódnak majd a munkák, és várhatóan 2022-ben tudják majd átadni a megújult Blaha Lujza teret.

A főpolgármester megköszönte a kormánynak, hogy nagyjából a beruházás áfaköltségét egy egyedi támogatással biztosítja a fővárosnak.

Karácsony Gergely a politikai ellenfeleit arra kérte, hogy ne hergeljék a fővárosiakat Budapest fejlődésével szemben, hiszen a beruházások átmeneti kellemetlenséggel járnak és türelmet igényelnek.

Fotó: Szüts Bendegúz – Jövő TV

A főpolgármester kijelentette: a főváros a pesti alsó rakpart és a Lánchíd felújításával, valamint a Blaha Lujza tér most megkezdődött megújításával törleszti azon adósságokat, amelyeket az elmúlt évtizedekben a budapestiekkel szemben az előző városvezetések felhalmoztak.

Niedermüller Péter (Momentum-DK-MSZP-Párbeszéd-LMP) Erzsébetvárosi polgármester arról beszélt, hogy a VII. és a VIII. kerület határán nagyon nagy szükség van arra, hogy legyenek új közösségi terek, parkok. Azt mondta, bízik abban, hogy a Blaha Lujza tér felújítása olyan kiindulópont lesz, amelynek nyomán Erzsébetvárosban és Józsefvárosban is egyre több zöldterület jön létre.

Közölte, ennek jegyében a Klauzál teret elkezdik felújítani, ott tervezik létrehozni Erzsébetváros kulturális központját.

Pikó András (Momentum-DK-MSZP-Párbeszéd-LMP) VIII. kerületi polgármester örömét fejezte ki, hogy megkezdődött a Blaha Lujza tér felújítása, hiszen erre több mint ötven éve várnak, és mert egy élhető, szabad terekből álló Józsefváros kialakításához a legnagyobb lépés a tér rendbetétele lesz.

Kiemelte, a felújítás részeként egy új nyilvános vécé is helyet kap. Egy másik beruházásban pedig megújul a Corvin Áruház is.

Fotó: Szüts Bendegúz – Jövő TV

A polgármester kérdésre válaszolva elmondta, hogy a Somogyi Béla utca – a korábbi tervekben szereplő – felújításának anyagi forrásait jelenleg keresi a kerület és a főváros.

Horváth László, a BKK projektmegvalósítási igazgatója elmondta: a felújítás első ütemében az aluljárót felülről újraszigetelik, emiatt a Rákóczi úton és a Nagykörúton is irányonként egy-egy forgalmi sávot lezártak. Ezeket ütemezetten helyezik majd át, ahogy halad a födém szigetelése. A Rákóczi úton fennmarad a 2×2 sávos forgalom az autóknak, a buszközlekedést lámpaprogrammal, illetve elsőbbségadás biztosításával segítik. A Nagykörúton az első 10-12 hétben csak 2×1 sávon lehet majd közlekedni.

A nagykörúti villamosok közlekedését nem kell korlátozni.

A forgalomkorlátozás ideje alatt a főváros felfüggeszti a VII. kerületben a forgalomcsillapítás egyes részeit, így a Wesselényi utca és a Dohány utca teljes hosszában átjárható lesz a kiskörút és a Nagykörút között. Közölte: az aluljáró födémjének újraszigetelése után a tér felújítása már nem fogja érdemben zavarni a közlekedést.

Fotó: Szüts Bendegúz – Jövő TV

Karácsony Gergelyt több témában is kérdezték a sajtótájékoztatón. Arra a kérdésre válaszolva, hogy miért egyszerre végzik a már említett három felújítást, arról beszélt, hogy az előző városvezetés terveit újragondolták, és példaként említette a Blaha Lujza teret, amelynek esetében a tér felújítása nem lett volna elég zöld, és lehetetlenné tette volna azt, hogy hosszútávon megvalósuljon a villamosközlekedés a Népszínház utcától az Astoria felé.

„Mi a legjobb tudásunk szerint, a lehető leggyorsabban szerettük volna ezeket a beruházásokat elindítani” – fogalmazott a főpolgármester hozzátéve, a kormány is – helyesen – sürgette a beruházások elindítását.

Karácsony Gergely egy másik kérdésre válaszolva közölte, Hollik István fideszes országgyűlési képviselőnek javasolta, hogy menjen gyalog, amikor a kormánypárti politikus arról beszélt, hogy 300 métert lassabban tesz meg autóval, mint gyalog. Ez személy szerint Hollik Istvánnak szólt, „semmiképpen nem a budapestieknek” – hangsúlyozta.

A főpolgármester elmondta, Budapestre naponta nagyjából félmillió autó érkezik, illetve távozik onnan. Az agglomerációból közlekedők kétharmada jobb alternatíva híján autóval utazik. Ezért örömét fejezte ki, hogy a kormány „végre” változtatni akar a helyzeten, hiszen az agglomerációból érkező közösségi közlekedés fejlesztése állami feladat, és nagyjából harmincéves adósság – jelentette ki Karácsony Gergely, aki a fővárosban tömegközlekedés használatára buzdított, ha az az úticél eléréséhez reális alternatívát nyújt.

Fotó: Szüts Bendegúz – Jövő TV

A BKV új hajózási szerződéséről szólva közölte: a legalacsonyabb ajánlat nyert a közbeszerzésen, ugyanakkor a főváros nem rendelte meg a szolgáltatást a csökkenő tömegközlekedési bevételek miatt és mert alacsony volt a kihasználtsága. A következő időszakban vizsgálják meg, van-e valódi lakossági igény a szolgáltatásra.

/MTI