A környezetet is kicsinálta az Ever Given

MTI/AP/MOHAMED EL-SAHED

Korábban megírtuk, hogy az egyiptomi hatóságok lefoglalták a hajót, mivel a tuljdonos nem hajlandó megfizetni a károkat.

Fontos persze az anyagiak megtérítése, de vannak égetőbb dolgok is mint párszáz millió dollár. Nemcsak financiális, hanem környezeti károk is okozott az Ever Given.

Miközben az Ever Given elzárta a Suezi-csatornát a helyszínen várakozásra kényszerülő hajók ez idő alatt jelentős mennyiségű kén-dioxidot (SO2) engedtek a légkörbe:

A megszokottnál ötször nagyobbra nőtt a levegő kén-dioxid-tartalma a csatorna földközi-tengeri oldalán, miután az Ever Given konténerszállító keresztbefordult és napokig eltorlaszolta a szállítási útvonalat. A levegőbe jutó anyagokat még az űrből is lehetett érzékelni.

Az Ever Given konténerszállító hajó márciusban áthaladás közben keresztbefordult, és csaknem egy hétre eltorlaszolta az egyik fő vízi szállítási útvonalnak számító Szuezi-csatornát, ami miatt más szállítóhajók százai ragadtak a csatorna bejáratának környékén. A helyszínen várakozásra kényszerülő hajók jelentős mennyiségű kén-dioxidot (SO2) engedtek a légkörbe: a megszokottnál ötször nagyobbra nőtt a levegő kén-dioxid-tartalma a csatorna földközi-tengeri oldalán.

A kén-dioxid a hajók motorját működtető üzemanyag elégetésekor szabadul fel. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) jelenleg arra törekszik, hogy korlátozza az SO2 gázkibocsátást a környezetre és az emberi egészségre gyakorolt káros hatásai miatt.

A hajók kiugró kén-dioxid-kibocsátását az Európai Unió Sentinel-5P műholdja is észlelte. Az Európai Űrhivatal (ESA) által felbocsátott szatelliten elhelyezett Tropomi spektrométer egy sor környezetszennyező anyag jelenlétét méri a légkörben, köztük a kén-dioxidét. A kérdés szakértője, Maryam Pourshamsi elmondta, hogy bár a hajók mozgás közben nyilván több kén-dioxidot bocsátanak ki, mint várakozás közben, ezúttal azonban annyi hajó gyűlt össze, hogy a Sentinel-5P műhold is érzékelte a kiugró értékeket. A magas kén-dioxid-koncentráció gyorsan eloszlott, miután az Ever Given kiszabadult, és a hajóforgalom újraindult.

A levegőben lévő kén-oxidok hozzájárulnak a légzőszervi, szív- és érrendszeri és tüdőbetegségek kialakulásához. Ha ez a kén a légkörben lévő vízzel egyesül, az savas esőt eredményez, ami károsíthatja a növényeket, az erdőket és a vízi élőlényeket.

A hajózási ágazat vállalta, hogy 2050-re a 2008-as szinthez képest 50 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását.

(BBC, Greenfo)