„A szabadidő nagyszerű lehetőségeket nyújtott!”

Interjú zenészekkel, amatőr zenekarokkal arról, hogy milyen hatással volt az alkotói folyamataikra a koronavírus.

Számos művész – főleg előadóművész – nehéz helyzetbe került a 2020 márciusában elindult karantén miatt. Erről mindenki hallhatott és olvashatott eleget.

Kíváncsi voltam milyen hatással volt a karantén azokra az zenészekre, akiknek nem tartozik a fő tevékenységeik közé a zenélés. Azért izgalmasok szerintem ezek a művészek, mert semmilyen fajta kötelezettség nem köti őket (már ami a zenélésüket illeti), maga a megélhetésük is más forrásból származik. Őket feltörekvő zenekaroknak is szokták hívni, de ebben az esetben ez nem egészen fedi az igazságot, ugyanis olyan előadókat is felkerestem, akikről pontosan tudom, hogy nem céljuk sem a világhírnév, sem amúgy a hírnév elérése a zenéléssel. A muzsikálás öröméért és egymás társaságáért járnak össze zenélni, de van, aki remixeket csinál, áthangszerel és feldolgoz ismertebb zenéket, van, aki drum & bass dalokat ír csak önmaga és az internet szórakoztatására.

Elsőként Török Viktort kérdeztem, a Marcello’s Mystical Mind zenekar énekesét. Viktorról, illetve zenekaráról érdemes tudni, hogy nagyon progresszív zenei gondolkodással operálnak, ezért is állnak ennyire közel a szívemhez. Ők így élték meg az utóbbi egy évet:

„Nagyon vegyes. A koncertek kiesése miatt egyértelműen a kreatív háttérmunkára helyeződött a hangsúly. Az első hullám alatt megcsináltuk azokat a részben akusztikus feldolgozásvideókat, amiket régóta terveztünk, de sosem jutott rá idő, illetve több kollaboráció is született más zenészekkel, barátokkal. Mivel a fellépések hiánya miatt a zenekar jövője bizonytalan, új, de már korábban tervezgetett projektekbe fogtunk másokkal vagy egymás közreműködésével, amikhez nincs feltétlenül szükség az élő előadásra.”

Más zenei világ felé is szerettem volna kitekinteni, ezért felkerestem Hornyák Józsit, aki a Luna Service nevű zenei projektet csinálja. Drum&Bass stílusban mozog, ami az elektronikus zenék között az egyik legkedveltebb irányzat. Józsinak termékeny időszakot hozott a koronavírus:

„Személy szerint pozitívan éltem meg a koronavírus okozta lezárásokat, természetesen voltak azért negatív gondolataim vele kapcsolatban, hisz nagyon elszomorít az, amit most mindannyiunknak át kell élni. Viszont én természetemnél fogva pozitívabban állok a dolgokhoz, ezért a végtelenségnek tűnő szabadidőt jól fel tudtam használni, hogy mélyebbre jussak az elektronikus zeneírás világában. Leginkább az volt számomra előre vezető, hogy nem volt semmi kötelezettség(munka), ami kizökkentsen a fejlődésből. Sok oktató anyagot sikerült végig tanulmányoznom, amiket volt időm gyakorlatban is kipróbálni. Ezt értem a DAW használatára például, de jobban el tudtam mélyülni a hangszereim használatában is. A Way to Another Galaxy EP-m 2020 májusában jelent meg. Viszonylag hamar létrejött, visszagondolva ez azért lehetett, mert az addig felgyülemlett zeneírás utáni vágyam teret és időt kaphatott a megvalósulásra. A Waiting című szám fejezi ki leginkább számomra azt az időszakot, ami hangulatában rejt egy kis komorságot és monotonitást, ami érzelmileg jellemző volt akkor az életérzésre. Ezen az éven is átestünk már lezáráson most is épp abban vagyunk és ugyan ezt tudnám jelenleg is említeni, hogy a több szabadidő nagyszerű lehetőséget nyújt számomra, hogy fejlesszem a tudásom és új zenéket írhassak.”

A SKA rock/punk zene sok embert igénylő műfaj, nem egyszerű összeszervezni egy 7, vagy még több főből álló zenekart. Pláne akkor, ha ezeknek a zenészeknek az élet más területein vannak kötelezettségeik és a zenekart önszorgalomból csinálják. Nem csoda tehát, ha egy ilyen zenekart már jobban megvisel egy karantén-helyzet. A sCompany zenekart kérdeztem, hogy az ő munkájukat hogyan érintette a koronavírus, íme a válaszuk:

„Nagyon megsínylettük a 2020-as évet, 2019-es alakulású zenekarként. Saját tapasztalat, hogy körülbelül 1 év próbaterem kell az új formációknak minimum, mire színpadra állhatnak. Természetesen miután megírtunk és letisztáztunk 10 saját dalt, nem maradt más hátra, mint a bemutatkozás. Ennek az ideje pont 2020 március-áprilisára jött el, amikor pánikszerűen zárt minden. A zenekarnak 7 tagja van, többen is élnek veszélyeztetett korú rokonokkal, így a próbákat rögvest szüneteltettük. Mivel a koncerten való bemutatkozás lehetetlenné vált, kicsit elfogyott a kezdeti lelkesedés is. Nem álltunk neki gőzerővel új dalokat írni, hiszen a már meglévőket sem tudjuk megmutatni senkinek. Kicsit mindannyian hátra dőltünk, foglalkoztunk más jellegű teendőinkkel, illetve elkezdtük otthonainkban demó-felvételeket készíteni a meglévő dalokhoz.”

A válaszukban nem szerepelt, azonban érdemes hozzátenni, hogy a zenekar megosztott a 2020-as években igen ismertté vált „karanténklip” stílusában készült igen vidám videóklipet kedvenc italukról, melyet itt tudtok megtekinteni:

Szerettem volna olyan zenekarral is beszélni, akikről tudom, hogy alapvetően rendkívül termékenyek, nincsenek sokan és mindegyik tagjuk egyformán lelkes, nincsenek motivációs széthúzások a csapatban. A Noise Infinity zenekarból Balázst kérdeztem, hogy rájuk milyen hatással volt a koronavírus. Ismét hozzátenném, hogy olyan zenészekről beszélünk, akik nem a zenélésből élnek, érdemes megfigyelni, hogy így is mennyire lelkesek és motiváltak tudnak lenni a legkilátástalanabb helyzetben is:

„Az első hullám időszakában én otthon ragadtam, mivel megszűnt a munkahelyem. Eleinte nagyon kreatív voltam, sokat tudtam foglalkozni a saját zenéimmel, azok felvételeivel, stúdiózással. Mikor nyáron elkezdték feloldani a korlátozásokat, ez úgy hatott a zenekarra, hogy el tudtunk kezdeni együtt is dolgozni. Termékeny időszak volt, lelkes volt mindenki. Meg is ragadtunk minden lehetőséget, amikor lehetett koncertezni, akkor koncerteztünk. Mikor a második hullám megérkezett, az már nagyon rossz hatással volt az egész csapatra. A zenekar sem és én magam sem foglalkoztam már új zenékkel, írással, ötleteléssel, nagy csapásként ért minket. Ezt mostanáig is nehezen hevertük ki, az utóbbi hetekben kezdtünk el normálisan újra foglalkozni a zenekarral, elkezdtük például felvenni a lemezünket.”

A koronavírus tehát keserédes változásokat hozott. Volt, akinek segítette és volt, akinek hátráltatta alkotói folyamatait. Mindenesetre azt kijelenthetjük, hogy minden zenész várja, hogy élőben, koncerten vagy buliban elsüthesse azokat a lőszereket amiket a karantén időszakában betöltöttek.