fbpx

AZ ÜRES PALACK IS ÉRTÉK! – A COCA-COLA A SZELEKTÍV HULLADÉKGYŰJTÉS FONTOSSÁGÁRA HÍVJA FEL A FIGYELMET

A magányszemélyek egyéni cselekvései mellett fontos, hogy nagyobb lélegzetvételű kezdeményezések is szülessenek a szelektív hulladékgyűjtés tekintetében.

Már 2018-ban az Európai Bizottság ezért új uniós szintű szabályokat javasolt, melyek hatálya az Európa tengereiben és tengerpartjain 10 leggyakrabban előforduló egyszer használatos műanyag termékre, valamint a tengerben elvesztett vagy szándékosan otthagyott halászeszközökre terjedne ki – írják a hivatalos online portáljukon.

A civileket és országokat érintő összefogások mellett viszont nagy szükség lenne a világot vezető nagyvállalatok csatasorba állítására is. Emellett áll most ki a Coca-Cola ismételten.


Fenntarthatósági vállalásai között szerepel, hogy az egész világon csökkenti a gyártásban felhasznált új műanyag mennyiségét, és tíz éven belül minden PET palackja felerészben már újrahasznosított műanyagból lesz. Emellett fogyasztóit is környezettudatosságra biztatja, a szelektív hulladékgyűjtést népszerűsítő országos kampánya keretében értékes nyereményekkel és praktikus tudnivalókkal lehetnek gazdagabbak a résztvevők –  írják.

Európa hatalmas mennyiségű műanyagot állít elő: évente 58 millió tonnát, ennek 40 százaléka csomagolási célú műanyag. Az ételek és italok csomagolása a modern mindennapok részét képezik, ezeknek köszönhető, hogy a termékek biztonságosan és higiénikusan juthatnak el a fogyasztókhoz. Ezzel együtt a csomagolási hulladék az egyik legégetőbb globális probléma is.

Részei a problémának, részei a megoldásnak is

Az előállított műanyagokból az Európai Unióban éves szinten 27,1 millió tonna hulladékként végzi, és ennek csak 31,1 százalékát dolgozzák fel újra. Ehhez Magyarországon évente fejenként 30,5 kilogramm csomagolási hulladékkal járulunk hozzá, és ennek is csak 27,5 százaléka hasznosul később. A nagyvállalatoknak felelőssége van abban, hogy ezek az arányok megváltozhassanak, illetve, hogy eleve kevesebb csomagolási hulladék keletkezzen, és az egyáltalán ne kerülhessen olyan helyre, ahová nem való – például a természetes vizeinkbe vagy a kommunális hulladékba.

A Coca-Cola tisztában van vele, hogy része a problémának, éppen ezért a megoldásnak is részese szeretne lenni. Ezért vállalja a Hulladékmentes Világ stratégiájában, hogy az egész világon folyamatosan csökkenti a gyártásban felhasznált új műanyag mennyiségét, és tíz éven belül minden PET-palackját felerészben újrahasznosított anyagokból állítja elő. Emellett 2030-ra annyi palackot, üdítős dobozt vissza is gyűjtenek, amennyit eladnak a világon, és minden (elsődleges) csomagolóanyaga 100%-ban újrahasznosítható lesz. Hazánkban az eddigi fejlesztéseknek köszönhetően tavaly 600 tonnával kevesebb műanyagot és mintegy 170 tonnával kevesebb alumíniumot használtak fel a csomagolások előállítása során mint 2019.ben. Továbbá Magyarországon a Coca-Cola az Országos Vízügyi Főigazgatósággal és a PET Kupával fogott össze, hogy megtisztítsa a hulladéktól a Tisza felső szakaszát. A cég 73 millió forintos támogatással és munkatársainak önkéntes akcióival segítette a kezdeményezést, így 80 tonna hulladékot dolgoztak fel 2019 nyara óta.

Minden palack számít!

Ugyanakkor egy ilyen globális probléma esetén az egyéni tettek is számítanak. Ha például valaki heti három palack 0,5 literes Coca-Colát iszik, és aztán a szelektív kukába dobja a palackot, azzal éves szinten 3,12 kilogramm PET-palack kerülhet vissza a körforgásba – ez országos szinten azt jelenti, hogy a cég műanyagpalackjaiból közel 30 500 tonna kerülhet újrahasznosításra. Az Eurobarométer adatai szerint egyébként a hazai lakosság 54 százaléka, míg az uniós átlag 65 százaléka vallja, hogy a műanyag hulladékokat elkülönítetten gyűjti, hogy azok újra feldolgozhatók legyenek.

A fenti arány javításának érdekében, és hogy a fogyasztókkal együtt tegyen a környezetért, a Coca-Cola a szelektív hulladékgyűjtés népszerűsítésére országos kampányt indít, hogy a körforásos gazdaság és Hulladékmentes Világ  megvalósulásához újabb lépést tegyen. Ennek része egy kupakkód feltöltő nyereményjáték is, olyan környezetbarát nyereményekkel, mint a kerékpár vagy egy elektromos autó. A promóció január 18. és március 31. között érhető el a jatek.coke.hu oldalon, ahol a játék mellett fontos tudnivalók is megtalálhatók a szelektív hulladékgyűjtésről – írják a Coca-Cola a hivatalos oldalán.

Nagyon fontos, hogy mindenki tegye meg a tőle telhetőt és közösen fogjunk össze a zöldebb jövő érdekében.

Legfrissebb videók

Fekete-Győr: “A kormányváltás után Orbánékat csak jogállami eszközökkel szabad elszámoltatni” – Videó.

A Reflektorban című műsorunk szombati adásának vendége a Momentum Mozgalom elnöke és miniszterelnök-jelöltje

Kétszer több egészségügyi hulladékot termeltünk a második hullámban, mint az előző években

Az egészségügyi hulladékról és annak helyes tárolásáról, szelektálásáról beszélgettünk a Zöld Zóna Kft ügyvezető igazgatójával. Kerekes János elmondta,...

Legújabb podcastünk

audio

Tabumentes #8 – Függőség, Algoritmusok, Adathalászat, Manipuláció, Populizmus, Álhírek

A Tabumentes Podcast 8. adásában a közösségi média demokratikus társadalmakra gyakorolt hatásairól beszélgettünk.

Hírlevél

Kövess minket!

26,000követőTetszik
830követőkövető
9követőkövető
3,200feliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb cikkek