A 2020-as év a szórakoztatóipar szempontjából az egyik legrosszabb évét zárta, számos stúdió könyvelhetett el millió dolláros veszteséget. Az viszont kétségtelen, hogy a streaming-szolgáltatók számára az idei év hozta meg az igazi áttörést, ugyanis míg a mozik kongtak az ürességtől, a Netflix, az Amazon, az HBO és minden nagyobb streaming ontotta magából a tartalmakat. Ezekből szemezgetve gyűjtöttük össze nektek az idei év legjobb sorozatait, amit kár lenne kihagyni.

A lista Pelva Csenge és Lányi Örs, a Jövő TV újságíróinak szubjektív véleményét képezi.

14. Close Enough – Majdnem

Nem várt sikereket ért el Magyarországon a Netflixen megjelent Close Enough, amely szinte nulla promócióval került be az itthoni Top 10-es listába. Egy rövid animációs sorozatról van szó, amely a hagyományos 20 perces formátumban szolgáltatja a könnyed kikapcsolódást. A középpontban egy fiatal szülőpár áll, akik az élet zűrös viharában igyekeznek megbirkózni a szülőség minden nehézségével.

A három fő karakter, az apa, az anya és a kislány mellett további nagyon szórakoztató mellékszereplőkről is gondoskodtak a készítők, akiket az évad végére egytől egyig megkedvelünk. Igazán okos húzás, hogy a felszíni poénkodás mellett a készítők kőkemény társadalomkritikákat fogalmaznak meg részről részre, de ezt olyan finoman adagolva teszik, hogy nem válik nehézkessé a befogadás. Mindenesetre a Close Enough is bizonyítja, hogy egy alapvetően nevetésre késztető sorozat is akkor válhat igazán élvezhetővé, hogyha mélyebbre mer menni, mint a sekélyes, céltalan viccelődés.

(Pelva Csenge)

13. Mrs. America

A Mrs. America című HBO-s sorozat a hetvenes évek Amerikájába kalauzolja el a nézőit, és az Equal Rights Amendment, azaz a férfiaknak és nőknek egyenlő jogokat biztosító alkotmánymódosítás körüli csatározások történetét meséli el. A sorozat központi karaktere a nem kicsit ellentmondásos Phyllis Schlafly – akit a csodálatos Cate Blanchett kelt életre -, aki egykori szépségkirálynőként, hatgyerekes családanyaként akar magának politikai tőkét kovácsolni saját értelmén felbuzdulva, mégis leginkább férje ismerettségein felkapaszkodva.

Schlaffly egy rettentően tájékozott, törtető és politikai sikerekre vágyó nő, aki annak érdekében, hogy céljait elérje, a korszak egyik legkomolyabb mozgalmába, a női egyenjogúsági mozgalomba áll bele. Azt hirdeti, hogy egy nőnek a konyhában a helye a gyermekei mellett, és ne akarjon egy nő karriert, miközben ő beutazza az országot. Ismerős ez valahonann? Na de Schlaffly kicsit alulbecsüli az ellenfeleit és a Gloria Steinham (Rose Byrne), valamint a Belle Abzug (Margo Martindale) által vezetett egyenjogúsági mozgalommal találja magát szembe, akik kegyetlenül felveszik a kesztyűt.

Az Emmy-díjas sorozat parádés korrajzán és az alakításokon túl arról is emlékezetes lesz sokak számára, hogy konklúziója és felvetései tökéletesen reflektálnak napjaink szélsőséges politikájával. Az viszont elszomorító, hogy a női egyenjogúság kérdésével bő negyven év alatt sem változott sok minden: a mai napig az egyenlő bérekért és az egyenlő bánásmódért kell küzdenie a nőknek.

(Lányi Örs)

A sorozatról korábban podcast formájában is beszélgettünk:

12. Nagy Katalin – A kezdetek

A Nagy Katalin – A kezdetek című sorozatot az a Tony McNamara jegyzi, akinek a nagy sikerű A kedvenc is köszönhető. Az orosz cárnő életét már sokan sokféleképpen feldolgozták, ez az alkotás azonban üdítően sajátosan nyúl Katalin történetéhez. Már az érdeklődésre adhat okot, hogy egy komoly történelmi témát boncolgató széria ezzel a megjegyzéssel kezdődik: egy alkalmanként igaz történet. Innen már sejthető, hogy bizony a történelmi események száraz darálásán túl sokkal többet kapunk McNamara sorozatától.

A sztori Nagy Katalin fiatalkorához tér vissza, és azt mutatja be, miként illeszkedett be a fiatal cárnő az orosz udvarba. Az atmoszféra kialakítása azonban sokkal több az orosz arisztokrácia korhű bemutatásánál: itt annak kőkemény paródiáját láthatjuk. A sorozat bővelkedik drámai és megindító jelenetekben, azonban nincs hiány könnyed szórakozásból sem.

Végtelenül abszurd, ahogy a gyerekesen naív, de magasan művelt, szociálisan érzékeny és menthetetlenül romantikus hajlamú ifjú Katalin a helyét keresi ebben a durva, hímsoviniszta, szexuálisan túlfűtött, erőszakos orosz udvarban. A széria fényét csak emeli a két főszereplő, Elle Fanning és Nicholas Hoult karizmatikus alakítása. A Nagy Katalin – A kezdetek egy igazán üde színfoltja a 2020-as palettának.

(Pelva Csenge)

11. Dash & Lily

A Dash és Lily talán egy kakukktojás ezen a listán, azonban a saját műfajában olyan jól sikerült darab, hogy nem csak szerintünk, de az IMDB értékelése alapján is befér a 2020-as sorozatkincsek közé. Egy hatrészes eredeti Netflix minisorozatról van szó, amely kifejezetten a karácsonyi időszakra lett gyártva számos másik ünnepi tematikájú alkotással együtt, azonban idén messze ez viszi a prímet.

Maga a cselekmény nem kifejezetten ütős: két kamasz karácsonykor New Yorkban egy jegyzetfüzet cserélgetésén keresztül ismeri meg egymást. Az ő vívódásaikat, kalandjaikat követhetjük végig, hogy aztán egy jól megérdemelt hepiendben teljesedjen ki a történet. A Dash és Lily ereje a kivitelezésben és a részletekben rejlik. A vágás, a zenék, a párbeszédek, a jelenetek, és nem utolsósorban a szereplők végül közösen olyan elegyet varázsolnak ebből az egyébként szinte már idegesítően idealisztikus történetből, annyi életet lehelnek bele, hogy a végeredményt nem lehet nem imádni. A karakterek és a színészek is egyéniségek, a sorozat pedig olyan apró ötletekkel van tele, amelyek végül az alapjáraton kissé klisés történetből egy bájosan páratlan élményt hoznak ki.

(Pelva Csenge)

A sorozatról készült kritikánkat itt tudjátok elolvasni:

10. Archer

Kedvenc nárcisztikus titkosügynökünk 2020-ban immár a 11. évaddal tért vissza az FX-en, hogy újfent a könnyed, legkevésbé sem polkorrekt szórakozás bűnös mocsarába süllyessze az arra fogékony nézőket. És milyen jól csinálja. A készítők továbbra is remek érzékkel játszanak az egytől egyig hendikepes karakterek által életre hívott abszurd szituációkkal, illetve a néhol már kellemetlenül morbid poénokkal.

Az Archer olyan élményt nyújt, ami brutális bevállalósságával bizony rengetegszer idéz elő kellemetlen érzéseket az emberben, de amikor nézed, mégsem akarod abbahagyni. Valamilyen megmagyarázhatatlan oknál fogva még többet akarsz ebből a furcsán kínos bizsergésből. Ez az, ami a sorozatot igazán zseniálissá teszi, hiszen a végeredmény, bár közel van hozzá, mégsem egy öncélú polgárpukkasztás, hanem kifejezetten élvezetes és egyedi alkotás.

(Pelva Csenge)

9. Crown – A korona

A II. Erzsébet hatalomra kerüléséről és uralkodásáról szóló sorozat nem csupán az egybehangzó kritikai sikeréről vált híressé, hanem arról a botrányról is, ami a sorozat otthonául szolgáló streaming-szolgáltató, a Netflix és az Egyesült Királyság között alakult ki. A Netflix ugyanis nem hajlandó feltüntetni a sorozatban, hogy az ott megjelenített történések nem minden esetben fedik a valóságot. A korona ugyan némileg valóban nevezhető fikciós drámának, mégis számtalan valid információt képes szolgáltatni a királyi család történetéről.

Szerencsére azonban nem ragad le a szaftos történetek megosztásának szintjén, hanem egyes epizódok esetében kifejezetten húsba vágó kérdéseket feszeget a sorozat. Szó esik a monarchiák és a köztársaságok közti különségekről, egyáltalán a monarchiák létjogosultságáról a modern világban, a különböző kormányok válságain keresztül pedig átható képet kapunk az ötvenes évektől Nagy Britannia kül- és belpolitikájáról is. Röviden tehát olyan információhoz is hozzájutunk, amelyek az iskolában még csak említés szintjén is ritkán került szóba.

Mindemellett a színészi alakítások is kiemelik a showt a Netflix megszokott minőségű tartalmai közül, Claire Foy és Olivia Colman is csak úgy lubickul Második Erzsébet szerepében, valamint Elizabeth Debicki alakításának köszönhetően Diana hercegnőt is megismerhetjük a negyedik évadban.

(Lányi Örs)

8. Rick és Morty

Dan Harmond és Justin Roiland párosa 2013-ban rárúgta az ajtót az animációs sorozatok piacára, és egy olyan franchise-t épített fel, amelynek minden egyes epizódjából legalább egy poént fel tud idézni az összes néző. Ez nem csak a zseniálisan megírt forgatókönyvnek köszönhető, hanem annak is, hogy a két főszereplő hangját egyszerre kölcsönző Justin Roiland tervezetten részegen veszi fel a különböző epizódokat, melyek során olyan improvizációk hagyják el a száját, amelyek végül ki is kötnek a kész epizódban.

A szereplők közti dinamikák relatíve egyszerűen értelmezhetőek: Rick Sanchez egy tudós zseni, aki miután lányával újra jobb kapcsolatot kezd el ápolni, gondjai alá veszi Summert, de leginkább Mortyt – lánya két gyerekét – akikkel közbeutazzák a galaxist, annak minden egyes párhuzamos univerzumával együtt. Az epizódok ugyan nem függnek szervesen egymásba, mégis követnek valamiféle kontinuitást, ami által egy nagyobb történetet is végig követhetünk.

A sorozat első három évada magyarul is elérhető – ami egészen más humorvilágot épít fel mint angolul, de a sorozat mindkét nyelven egyértelmű siker lesz, azt garantálom. Az idén debütált negyedik évad két részletben érkezett meg a hazai forgalmazóhoz, a Netflixhez, és bátran állítható, hogy nem véletlenül kapott engedélyt a két ötletgazda további kb. 10 évad forgatására, ugyanis a Rick és Morty egy csepett sem vált elcsépeltté, és eszébe sem jut ismételni magát.

(Lányi Örs)

A sorozat negyedik évadáról podcast formátumban is beszélgettünk korábban:

7. The Mandalorian

A Star Wars új trilógiája kétséget kizáróan erősen rontott a széria renoméján, ám még így is több milliárdos bevételek csengették meg a Disney kasszáját a filmek nyomán. Arra viszont az egeres cég is rájött, hogy nem vihetik így tovább a világ egyik legnépszerűbb franchise-át és így teret adtak napjaink egyik legsokoldalúbb filmesének, Jon Favreu-nek, hogy ugyan hozza már vissza a Star Wars egyedi hangulatát, és varázsoljon egy valódi űrwestern történetet a kisebb vászonra. A többi pedig már tényleg történelem.

A Mandalorian debütálásával egyidőben indította el a Disney a saját streaming-szolgáltatóját, ami jövőre hazánkban is elérhető lesz, és már az indulás napján több millió embert v onzott be, köszönhetően a Mandalorian sikerének. A sorozat nem ad rengeteg újat a nézőnek, amit viszont nyújt, azt kiválóan teszi: parádés a látvány, a főhős szerethető, a bolygók és az új fajok baromi jól néznek ki, és nagyon változatosak. Amiről viszont mindenki beszél az nem más, mint Baby Yoda, aki bő egy év alatt az internet legnagyobb mémjévé nőtte ki magát. A sorozat valódi előnye, hogy a Star Wars rajongók barátnőit is képes volt leültetni a képrenyők elé, a fanoknak pedig az animációs sorozatokból szemezget, és dobja be a jobbnál jobb, közönségkedvenc karaktereket.

A Mandalorian tehát rendkívül vagány, visszahozza az űrwesternek hangulatát, kiváló harckoreográfiákat vonultat fel, és nem utolsó sorban betömködi azokat a lyukakat, amelyek szép számmal megtalálhatóak a Star Wars hatalmas világában. És a legjobbat a végére: bármennyire is szeretjük a Skywalker család történetét, jó végre azon túl is megismerni a Star Wars világát.

(Lányi Örs)

6. Better Call Saul

Aki ismeri a Breaking Bad sorozatot annak sokat nem kell mesélnem arról, hogy miért is kapott helyett a listán a fent említett sorozat előzménytörténete, vagyis a Better Call Saul. Vince Gilligan – mindkét sorozat írója és rendezője – ugyanis egy olyan alvilágot álmodott meg, ami nemcsak hogy korra reflektál napjaink világával, de képes ehhez olyan karakterdrámákat csatolni, amelyeket nemcsak hogy szívesen nézünk, még a leggonoszabb drogbáróval is képesek vagyunk időnként szimpatizálni.

A Better Call Saul esetében viszont Saul Goodman jogász kerül a történet középpontjába, aki a véletlenek sorozataként – és nem mellékesen kisebb stiklijei nyomán – belefut a New Mexicoi és mexikoi kartellbe, akik mint azt már a sorozatokból tudjuk, nem igazán felejtenek. Saul karakterét pedig nem más játssza, mint a legendás Bob Odenkirk, aki olyan hitelességgel tudja eljátszani a jogi pályára nem igazán alkalmas, mégis rendkívül törtető és nagypofájú showmant, amire példát mondani nem igazán lehet.

Az ötödik évadban pedig becsatlakozik a sorozatba Lalo Salamanca mekixói don is, akinél vérfagyasztóbb, mégis szimpatikusabb főgonoszt nem láthattunk nagyon az évtizedben, maximum a Giancarlo Esposito által magformált Gus Fringet, aki szintén a sorozat egyik központi karaktere.

(Lányi Örs)

5. Ozark

Az Ozark mindenképpen a Netflix legerősebb alkotásai közé tartozik. Bár a sorozat 2017-ben startolt, a 2020-as 3. évad is bőven tartotta a színvonalat ahhoz, hogy végül felkerülhessen erre a listára. Marty Byrde és családja tovább mossák a pénzt a mexikói kartellnek, annyi különbséggel, hogy mostanra már ők is egyre nagyobb befolyásra és egyre több pénzre tesznek szert. Nagyban megy a játék, ami eleinte olyan döcögősen indult. Olyannyira meglegyinti őket az igazi siker szele, hogy egyikük már nem is biztos abban, hogy valaha ki akar egyáltalán szállni…

A színészi alakítások továbbra is elképesztően erősek, az epizódok izgalmasak, a forgatókönyv pengeélesen van megírva. Jason Bateman láthatóan lubickol a kissé neutrális, szinte kiégett, ugyanakkor józan főhős szerepében. Nem csoda, hiszen végre bebizonyíthatta, hogy nem csak a vígjátékok műfajában tud szórakoztató lenni, hanem az Ozark nyomasztó, kiszámíthatatlan atmoszférájában is, és nem tagadhatjuk: elképesztően jól áll neki ez a stílus.

(Pelva Csenge)

4. Hollywood

A Netflix tavaszi nagy dobása a második világháború utáni Amerikában játszódik, amikor is a frontról hazaérő katonák egy része a show bizniszben keres magának menedéket. Ám ahhoz, hogy ott sikeresség váljanak, elveiket fel kell adniuk – ezt mutatja be tökéletesen az egyik központi karakter, Jake Costello drámája, aki nap mint nap egy hollywoodi stúdió kapuja előtt várja, hogy beválogassák, ám ez csupán némi protekciónak köszönhetően jön össze neki. A legtöbb fiatal “a benzinkúton” köt ki, ahol a hollywoodi pénzesek szexuális szolgáltatásért cserébe kapcsolatokhoz és komoly pénzekhez juttatják a férfiakat.

Az Ian Brennan és Ryan Murphy által készített sorozat alapjául nagy többségben megtörtént esetek szolgálnak, ám a “mi lett volna ha…” elgondolás mentén zárják le a különböző színészek, szakemberek történetét. A Hollywoodban mindenki megkapja a maga happy endjét, a konklúzió mégsem hat egyáltalán elcsépeltnek, sőt. Amikor megkezdődnek a munkálatok a Peg című filmen, tulajdonképpen minden olyan folyamatot megfigyelhetünk, ami negatív képet ad az ’50-es évek álomgyáráról: a szisztematikus rasszizmus, a szexuális zaklatások a vezetőség körében, az alkoholizmus, a drogfüggőség, és a munkahelyi abúzus.

A sorozatban nem mellesleg olyan zseniális színészek fordulnak meg, mint Laura Harrier, Jim Parsons, Samara Weaving. A sorozatnak egy külön podcastot is szenteltünk idén, amit alább tudtok visszahallgatni:

(Lányi Örs)

3. Bojack Horseman

Raphael-Bob Waksberg 2014-ben indította útjára a Bojack Horseman névre hallgató animációs sorozatot, melyben a címszereplő Bojack egy kiégett színészt alakít, aki a ’90-es években elért TV-s sikerei után letargiába esik, majd jó néhány évtizeddel később ismét vissza akar találni a boldogsághoz és a hírnévhez. Hat évadon keresztül tartó útja során azonban szembesül vele, hogy személyisége milyen torzulásokon esett át az anyai és apai támogatás teljes hiánya, valamint rivaldafény miatt.

BoJack útja egy minden értelemben emberi utazás – ami különösen érdekes úgy, hogy a főszereplő egy ló -, és rendkívül egyedi a karakterekhez való hozzáállás is, ugyanis egy objektíven abúzív, megtört és cinikus karaktert állít a középpontba, azzal a céllal hogy a közönség szimpátiát érezzen vele. Egy abszolút negatív karakterrel. A sorozat viszont az eddig elmondottakkal szemben nem csak a dráma műfaját veszi alapul, eszméletlen jó humorvilággal is operál.

Biztosan nem fognak csalódni a sorozatban azok sem, akik érdeklődést mutatnak a showbiznisz, a hollywoodi filmgyártás, a színészek, valamint a rendezők, írók és forgatókönyvírók mindennapjai iránt. A sorozatot több emmy-díjra is jelölték az évek során, a legnagyobb elismerést mégis a depresszió valósághű bemutatásáért, valamint az asszexualitásról történő diskurzus megnyitásáért kapta a sorozat.

(Lányi Örs)

A sorozatról készült kritikánkat itt tudjátok elolvasni:

2. After Life – Mögöttem az élet

A helyszín egy angol kisváros, amelynek lakói között mindenféle furcsa szerzet megtalálható. Főszereplőnk a Ricky Gervais általál alakított morcos, cinikus Tony, akinek nemrég hunyt el imádott felesége egy hosszú küzdelmes rákos betegséget követően. A sorozat azt mutatja be elképesztően bájos és magával ragadó módon, hogyan próbálja Tony feldolgozni felesége halálát, hogyan próbál új értelmet lelni a saját életében.

A hihetetlen sikerű első évad után a második évaddal sem okozott csalódást a Netflix. Egyre jobban megismerjük a szereplőket, akik közül mindenki egy különc egyéniség. Hihetetlenül erős párbeszédek és nagyon frappánsan bátor jelenetek követik egymást. Gervais alakítása olyan csontig hatolóan nyers, olyan szívbemarkolóan igazi, hogy a sorozat már csak ezért is teljesen magába szippantja a nézőt. Tony az évad végére már visszafordíthatatlanul a szívünkhöz nő, elképesztő cinizmusával, kiábrándultságával és brutális őszinteségével együtt.

(Pelva Csenge)

1. Queen’s Gambit – A vezércsel

A Netflixen futó A vezércsel című sorozat egy fiatal árva lány, Beth Harmon életét követi végig. A lány édesanyja halála után árvaházba kerül, ahol a pedellus közbenjárásának köszönhetően megismerkedik a sakk világával, és egyből kiderül róla, hogy emberfeletti érzéke van a játékhoz, és már tizenévesen hatalmas sikereket ér el, ám később, megtanulva az alázat fontosságát, a világ egyik legjobbjává válik.

Azt viszont senki ne higgye el, hogy a sorozatot önmagában csak a sakk teszi ennyire érdekessé – igaz, a sakkpartikat se tudták még ennyire izgalmasan bemutatni – sokkal inkább a realisztikus történetvezetés, a főszereplő lelki traumáinak bemutatása, és a függőségekről szóló kendőzetlen vallomás az, ami igazán feledhetetlenné teszi A vezércselt. Igaz, ehhez szükség van Anya-Taylor Joy valaha volt legjobb alakítására is.

A ’60-AS ÉVEK TEMATIKÁJÁHOZ HŰEN EGY IGAZI OROSZ-AMERIKAI KONFLIKTUS KIBONTAKOZÁSÁNAK IS SZEMTANÚI LEHETÜNK, AHOL NEM CSAK A KÉT ORSZÁG CSAP ÖSSZE, DE AZOK SZELLEMISÉGE: A KOLLEKTIVIZMUS ÉS AZ INDIVIDUALIZMUS IS.

A vezércsel az idei év egyik legváratlanabb, mégis legörömtelibb meglepetése.

(Lányi Örs)

A sorozatról készült kritikánkat itt tudjátok elolvasni:

Nyilván számos olyan sorozat van még, ami egy kicsit tágabb listába befért volna, ilyen többek közt a Ridley Scott által producerelt Farkas gyermekei, az Amazon egyik leginkább egyedi sorozata, a The Boys, a netflixes Altered Carbon, a Big Mouth – amiről kritikát is olvashattok az oldalunkon. De ott volt a nagy sikert arató Dead to Me, az év egyik legnézettebb sorozata, A nagy pénzrablás, vagy épp a Bill Burr főszereplésével készült animációs sorozat, az F is for family is.