fbpx

A digitális oktatás komoly pofon mindenkinek

A digitális oktatásra átállás komoly pofont jelentett a szülőknek, és a tanároknak is. Egyik napról a másikra kellett oktatási módot váltani, és a hibák halmazán keresztül még a szülőknek is terhet jelentett a hibrid oktatási rendszer. A szegényebb rétegeket azonban még inkább sújtotta, hiszen volt, ahol semmilyen digitális eszköz nem állt a diákok rendelkezésére. Miután a rendszer hibái nem oldódtak meg utánajártunk, ha a mostani digitális oktatás árnyéka eléri az alsóbb évfolyamokat, hogyan tudnak megküzdeni vele az érintettek. 

Az Igazgyöngy Alapítvány Toldi Tanoda és a Motiváció Műhely csapata évek óta küzd a szegregált oktatás ellen, a hátrányos helyzetű diákokat a digitális oktatásra állás most pedig még jobban elszigeteli. Bár a két tanoda egymástól 200 kilométerre van, mégis mindkét helyen hasonló problémákkal küzdenek meg a nehézsorsú családok.

Amikor az első hullám végigsöpört az országon, és tavasszal az iskolák áttértek a digitális oktatásra, felszínre került a magyar oktatási rendszer elavultsága, és felkészületlensége a XXI. századra. Ahogy a Toldon működő Toldi Tanoda vezetője, Lencse Máté is rávilágított; a digitális oktatásra nemigazán készültünk fel. Szerinte már évek óta hallani kutatási beszámolókban, hogy az internet ott van mindenhol, miközben több szinten is rengeteg a lemaradás.

„Egyáltalán nem vagyunk ugyanúgy bekötve a hálóba, sem mennyiségileg, sem minőségileg”

-emeli ki Máté.

A szegedi Motiváció Tanodában vezetője, Steigler Anett szerint az online csoportfoglalkozások és egyéni tanulások alkalmával is előfordult, hogy az egész családdal „találkozhattak” a videóhívásban. Ritkán fordul elő, hogy valakinek saját szobája lenne, ahonnan nyugodt keretek között kapcsolódhat be a találkozókba. Jelenleg Szegeden és Balástyán működtetnek tanodákat főként 3-12. osztályosoknak.

Szerintük a tanulási környezet hiánya mellett a tanulási kedv is alább hagyott az idő előre haladtával a főként hátrányos helyzetű fiataloknál. Az első, és a második hullámban is azt tapasztalják, hogy néhány háztartásokban még mindig nincs internet, laptop vagy tablet. Nem történt markáns fejlődés a digitális kompetencia terén és Máté szerint új szobák sem teremtek íróasztalokkal, ahová a diák el tud vonulni nyugodtan tanulni.

Amikor a tanodások belecsöppentek az új oktatási formába, már akkor látták a pedagógusok a szembeötlő hibákat. A rendszer megismerése nemcsak a tanároknak, de a családoknak is nehéz, hiszen egyedül kell helytállniuk nekik és a diákoknak is. Hiába értenek jól a diákok az okoseszközökhöz, az új rendszerben sokat kellett segíteni a középiskolásoknak. Az első hullám legelején több családnál is előfordult, hogy telefonon próbáltak segíteni a feladatok megoldásában.

Az iskolák bezárását követően Anették például rögtön felmérték a tanodások igényeit. Okos eszközöket kezdtek szétosztani a saját készletükből, és a beérkező eszközadományokból. Egy nagyobb összegű pénzadománynak köszönhetően tartós élelmiszert és tisztítószereket is tudtak adni a rászoruló családoknak.

A diákok mellett azonban a tanárok is sokat tanultak. Abban egyik tanodánál sincs vita, hogy nagy hangsúlyt kell fektetni a digitális oktatára. Az első hullám alatt sok tapasztalatot kaptak a kapcsolattartásról és a feladatok beküldéséről.

„Nekem is több online megbeszélésem, találkozóm volt, amik jobbak voltak így. Szóval megtanultuk, hogy minden pótolható. Aztán megtanultuk azt is, hogy sok minden nem, mi például nagyon sokat küzdöttünk a személyes jelenlét vagy a kézzelfogható eszközök hiányával, különösen a legkisebbeknél”

-meséli Máté.

Bár egyelőre  csak a középiskolásokat és a felsőoktatást érinti a digitális tanrend, de ha az alsóbb évfolyamokat is utoléri, a tanodások már jóval több tapasztalattal vágnak bele a hibrid oktatásba.

A Toldiaknak  őszre több középiskolásuk lett, több intézményből és az első benyomások pozitívak, de nem is ez az a korosztály, ahol igazán nagy a gond. Már tavasszal is elsősorban a nagycsoportos ovisokra és az első-második osztályosokra próbáltak koncentrálni. Sokan váltottak intézményt, kerültek be először az oktatásba, így az alapok lerakása kifejezetten nagy kihívás.

Az ilyen szedett-vedett digitális tanrendben pedig nem igazán lehet jól segíteni szerintük. A saját tapasztalataikat másokéval is kiegészítik. Mások szerint egy jó minőségű online oktatás sem tökéletes megoldás az apróságoknak.

A kormányzati döntések napról napra változnak, amivel csak sodródva tudnak küzdeni az oktatás szereplői. Sokszor kevés információval kell komoly döntéseket meghozniuk. A Toldi Tanoda ezt úgy vészeli át, mint most a magánéletet is: ez most egy ilyen világ.

„mi azért már megszoktuk, hogy éppen azzal foglalkozunk, amivel az állam nem, vagy szerintünk nem megfelelő minőségben. Abban biztos vagyok, hogy az iskolák és mi is valamivel felkészültebbek leszünk, ha ez ismét feladat lesz, de én nyáron nagyon bíztam abban, hogy ez elkerülhető lesz. Meglátjuk, egyelőre a téli szünetig vágjuk a centit”

-mondja Máté.

Jelenleg a jelenléti oktatást preferálja a kormány az alsóbb évfolyamokon, és bár benne van a pakliban, hogy pillanatok alatt minden a feje tetejére állhat, Anett ennél jóval pozitívabb. Mivel már a nyári szünetben is hangsúlyt fektettek a digitális kompetencia fejlesztésére,  így bíznak benne, ha újra otthon maradnak, nagyobb hatékonysággal tudnak majd boldogulni az online térben.

Egy valamit még azért hozzátesz. Járványhelyzet ide vagy oda,  minden gyermek számára ugyanolyan feltételeket kell biztosítani a minőségi oktatást, attól függetlenül, hogy az személyesen vagy online formában valósul meg. A 21. században pedig az online térben való tájékozódás és a digitális szövegek értelmezése elengedhetetlen készségek a tanulási folyamat és a mindennapos problémamegoldás során.

Legfrissebb videók

“Sokszor hiszik azt, hogy a sérülteket pátyolgatni kell, pedig nem” – Nem Adom Fel Kávézó (videó)

A fogyatékossággal élők integrálása fontos misszió, amelynek a Nem Adom Fel Kávézó az egyik alappillére Budapesten.

A melegek egy politikai játszma gyalogjai (videó)

Károly és Gábor 12 éve egy pár. Imádják Magyarországot, de az utóbbi idő történései miatt inkább elköltöznének. Videó.

Legújabb podcastünk

audio

Tabumentes #4 – Hidegháború 2.0 USA vs Kína

A Tabumentes podcast soron következő adásában a 21. század modern hidegháborújáról, az Egyesült Államok és a Kína közti konfliktusról esett szó.

Hírlevél

Kövess minket!

13,452lájkolóTetszik
748követőkövető
7követőkövető
2,120feliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb cikkek