Hatalmas port kavart az amerikai közbeszédben az október 23-án debütált Borat 2., amelyben az ismert brit komikus, Sacha Baron Cohen 14 év után ismét a kazah riporter bőrébe bújva provokált civileket és közszereplőket.

A koncepció szinte ugyanaz, mint a 2006-os nem várt sikereket elérő első résznél, amelyben Cohen egy rasszista, hímsoviniszta, antiszemita kazah riporter karikatúrájaként készített interjúkat az Egyesült Államokban a legkülönfélébb rétegekhez tartozó, jellemzően republikánus amerikaiakkal. A filmben szereplők többsége valóságos személy, akik nem is sejtik, hogy a Borat által teremtett kellemetlen helyzetekben egy átverés áldozatai.

A Borat 2. (eredeti címén: Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe To American Regime For Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan – aminek a lefordításába inkább bele sem kezdenék..) cselekménye szerint a kazah riporter a hazájában eltöltött 14 év kényszermunkatábor után visszatér Amerikába, de ezúttal a lánya (Maria Bakalova) is vele tart. Borat figurája olyan szinten híressé vált az előző rész után, hogy Cohen most kénytelen volt kreatív megoldáshoz folyamodni az improvizált szituációk sikerességének érdekében. Ezt egy dupla csavarral oldotta meg: a történetben Borat az, aki álcázza magát és inkognítóban marad.

Sacha Baron Cohen és Maria Bakalova a Borat 2-ben

Az új filmben az előzőhöz képest sokkal több előre megírt, forgatókönyves jelenet látható, a készítők nagyobb hangsúlyt fektettek a háttértörténet bemutatására. Azonban nem ez az egyetlen különbség, ami feltűnhet. Az első rész elkészülte óta hatalmasat fordult az amerikai társadalom hozzáállása bizonyos kérdésekhez, és míg a 2000-es években a Cohen által provokált helyzetek és megnyilvánulások mély megrökönyödést tudtak kelteni, addig napjainkban a hasonló szituációk már nem váltanak ki akkora megbotránkozást senkiből.

Ez a tény pedig szürreálisan nyomasztó, ugyanis azt jelzi, hogy az elmúlt időszakban, főleg Donald Trump elnöksége óta az egymást követő abszurdumok miatt az emberek általános ingerküszöbe sokkal magasabban van, nehezebb megugrani és hatást elérni. Bár a film célja a szórakoztatás mellett továbbra is az amerikai társadalomban jelenlévő mindennapi szexizmus, rasszizmus leleplezése, ebben a világban már nem ütnek akkorát az elhangzó párbeszédek.

Borat akármennyire is igyekszik, másodszorra már nem tud elég polgárpukkasztó lenni.

A végleges változatba azonban még ennek ellenére is sikerült olyan pillanatokat csempészni, amelyek láttán kínosan összerándulunk. Ilyen momentum például, amikor a színész Boratként egy Country Steve nevű énekes formájában lép fel egy fegyverpárti republikánus rendezvényen, és előadja a kifejezetten provokatív szövegű “Wuhan Flu” című dalt, amelyben nyíltan tagadja a koronavírus létezését. A jelenet igazán zavarba ejtővé válik azt látván, hogy a mit sem sejtő résztvevők teljes beleéléssel éneklik a dalszöveget.

Cohen alábbi Instagram-videójából ráadásul az is kiderül, hogy az eset a helyszínen komoly indulatokat váltott ki az emberekből, miután rájöttek az átverésre, és a humorista a stábbal együtt valós veszélynek volt kitéve.

A film csúcspontja, vagy inkább leginkább felkavaró része azonban Rudy Giuliani-hoz, Trump személyes ügyvédjéhez és New York ex-polgármesteréhez kapcsolódik. A jelenetben Borat lánya, Tutar készít egy interjút a politikussal, aki természetesen azt hiszi, hogy egy valódi riporterrel ül szemben. A percek előrehaladtával egyre inkább úgy tűnik, hogy Giuliani többet vár ettől a találkozótól és a lánytól, és egyre egyértelműbb utalásokat tesz erre vonatkozóan. Egy ponton például bevonulnak ketten a hálószobába, ahol a mikrofonok igazgatása közben a nadrágjába nyúlva kéri el a Tutart játszó Maria Bakalova telefonszámát és lakcímét. Bár semmi konkrét nem történik, és minden mozzanat kétértelmű, valahogy közben mégis felkavaró az egész.

Rudy Giuliani és Maria Bakalova / Részlet a Borat Subsequent Moviefilm című filmből

A megjelenés után Rudy Giuliani Twitteren reagált a kompromittáló képsorokra, és azt nyilatkozta, hogy az egész szituáció egy megrendezett, félreérthető megtévesztés, illetve hogyha Sacha Baron Cohen az ellenkezőjét állítja, akkor egy megrögzött hazudozó. Cohen erre a Good Morning America interjújában a következőképpen válaszolt:

“Nos, erre csupán annyit mondanék, hogy amennyiben az elnök ügyvédje a viselkedését helyénvalónak találta, akkor csak Isten tudja, mit tett más újságírónőkkel különböző hotelszobákban. Én arra ösztönzök mindenkit, hogy nézze meg a filmet. Az van benne, ami. Azt tette, amit. Döntsék el Önök. Számunkra világos volt a helyzet.”

Az eset azóta is nagy visszhangnak örvend az Egyesült Államok közbeszédében, és hát nem meglepő, hogy Rudy Giuliani népszerűségének sem kedvezett.

A politikuson kívül azonban másoknál is kiverte a biztosítékot Cohen legújabb alkotása. A Kazah Amerikai Szövetség tagjai Twitteren kezdték el támadni a filmet arra hivatkozva, hogy szerintük a kazahok abban való ábrázolása meglehetősen rasszista, irreális és megalázó. A szövetség október 20-án még egy levelet is megfogalmazott a filmet forgalmazó Amazon vezetőségéhez címezve.

“Figyelembe véve a manapság társadalmilag oly körültekintő politikai atmoszférát érthetetlen, hogy miért elfogadható módja a szórakoztatásnak az Amazon értékrendje szerint egy olyan rasszista film, ami nyíltan gúnyol, bántalmaz és traumatizál egy etnikai kisebbségből álló teljes nemzetet”

írják a levélben.

Érdekesség, hogy ez a felháborodás csupán az amerikai kazahoktól érkezett. Kairat Sadvakassov, a kazahsztáni turizmusért felelős elnökhelyettes kifejtette, hogy ezekben a nehéz pandémiás időkben az ország turizmusának kimondottan jót tesz a nemzetközi médiában való szereplés, még ha ez egy kissé bántó módon is történik. Azóta Borat karakterét már turizmussal kapcsolatos reklámként is használják:

Forrás: Daily Mail

A fentieket összefoglalva világossá válik, hogy bár Sacha Baron Cohen és hírhedt figurája felett azért eljárt az idő, a brit humorista még ebben a szürreális 2020-as évben is képes felkavarni az állóvizet egy-egy jól irányzott provokációval. Kíváncsiak leszünk, hogy újabb 14 év elteltével készít-e Cohen egy harmadik részt, és ha igen, mivel tudja majd kimozdítani a komfortzónájukból az amerikaiakat.