fbpx

“Ha olyan várost szeretnénk, ahol jó biciklizni, akkor helyet kell adni”

A Jövő TV hétharminc című reggeli műsorában Halász Áronnal, a Magyar Kerékpárosklub elnökével annak kapcsán beszélgettünk, hogy az elmúlt hónapokban – a koronavírus-járvány következtében – robbanásszerűen megnőtt a biciklihasználók száma, illetve Budapest mellett több főváros is növelni kezdte a bicikliutak számát.

Elmondta: Amerikában és Európában is hiányt okozott a kerékpárgyártó üzemek leállása, de ez leginkább a kisebb boltoknak kedvezett, amelyektől korábban a nagy láncok elszívták a vásárlókat. Hozzátette azt is, hogy a tavasszal Budapesten átadott 19 kilométer biciklisáv is ösztönözte az embereket arra, hogy kerékpárt vásároljanak, vagy kerékpárra üljenek, annyira, hogy nagyjából napi 2500-3000 ember használja a körúti bringasávot.

Arra a kérdésre, mekkora a budapestiekben a hajlandóság arra, hogy autóból biciklire üljenek, kifejtette: egy két évvel ezelőtt készített felmérés szerint a fővárosban élők több mint 60%-ának elérhető opció a biciklizés, közel azonos arányban pedig van is ilyen eszközük, ám a forgalom miatt eddig sokan nem mertek elindulni. Halász Áron szerint Bécs tökéletes példa lehet Budapest előtt a biciklis közlekedés fejlesztésének szempontjából, ugyanis a két város hasonló szerkezettel bír, és Bécs is alig több mint egy évtized alatt tudott komoly reformokat eszközölni.

A Magyar Kerékpárosklub elnöke szerint, bár a levegő minősége valóban nem a legjobb Budapesten, a kerékpározás még egy Új-Delhihez hasonló mértékben szennyezett nagyvárosban is ellensúlyozza a légszennyezettség miatt kialakuló negatív hatásokat. Hozzátette: ugyan a városi biciklizésnek vannak minimális veszélyei, balesetek szempontjából nem látszik jelentős növekedés. Úgy fogalmazott:

“Minél több a biciklis, annál inkább érvényesülhet az együttműködés elve.”

Budapesti vita kerékpárügyben

Mint arról beszámoltunk, pénteken a Jobbik alelnöke, Szilágyi György nyílt levélben fordult Karácsony Gergely főpolgármesterhez az autósok érdekében. „Értem én, hogy klímavédelem, értem én, hogy élhető Budapest, értem én, hogy most ez a trendi, mindent értek. De nem lehetne olyan megoldást találni, ami a másik felet is figyelembe veszi, nem csak a bringásokat?” – tette fel a kérdést Szilágyi György.

Nyílt levelére Soproni Tamás, Terézváros momentumos polgármestere is reagált, azt írta, reméli, a Jobbik nem áll be autóslobbistaként a budapesti politikába, és „nem kezdi szakmaiatlanul támadni a városvezetést hasonló demagóg nyílt levelekkel”, mert nagy csalódás lenne.

Kanász-Nagy Máté, Újpest alpolgármestere, az LMP országos elnökségének titkára arra hívta fel Szilágyi György figyelmét, hogy Budapesten a légszennyezettség az egyik legbrutálisabb csendes gyilkos, most azonban a nagykörúti biciklissávok kialakításával érezhetően tisztább lett a levegő.

A Jobbik alelnöke válaszként még aznap a Facebook-oldalán azt írta: „Nem kényszeríteni kellene az autósokat, hanem érdekeltté tenni őket és alternatívát kínálni nekik, hogy lerakják az autót.” Hozzátette, nem szeretne szakmai vitát nyitni a Facebookon, mert ezt a platformot erre nem tartja alkalmasnak, ugyanakkor Karácsony Gergelynek írt nyílt levelét a közösségi oldalán tette közzé. Arra is kitért, hogy a Jobbiknak vannak konkrét szakmai javaslatai, és állnak rendelkezésre bármilyen egyeztetés során. „Kizárólag arra hívtam fel a figyelmet, hogy az autósokra partnerként kellene tekinteni és nem ellenségként” – fogalmazott Szilágyi György.

Karácsony Gergely szombaton a Facebook-oldalán közölte, a BKK-nál és a Budapest Közútnál folyamatosan figyelik a budapesti forgalom változását, és kikérik a lakosság véleményét is. Ezek nyomán pedig új intézkedésekkel könnyítik az autósok közlekedését is az átalakuló Budapesten – jelentette be a főpolgármester.

Avatar
Lányi Örs
Újságíró, szerkesztő

Legfrissebb videók

Fekete-Győr: “A kormányváltás után Orbánékat csak jogállami eszközökkel szabad elszámoltatni” – Videó.

A Reflektorban című műsorunk szombati adásának vendége a Momentum Mozgalom elnöke és miniszterelnök-jelöltje

Kétszer több egészségügyi hulladékot termeltünk a második hullámban, mint az előző években

Az egészségügyi hulladékról és annak helyes tárolásáról, szelektálásáról beszélgettünk a Zöld Zóna Kft ügyvezető igazgatójával. Kerekes János elmondta,...

Legújabb podcastünk

audio

Tabumentes #8 – Függőség, Algoritmusok, Adathalászat, Manipuláció, Populizmus, Álhírek

A Tabumentes Podcast 8. adásában a közösségi média demokratikus társadalmakra gyakorolt hatásairól beszélgettünk.

Hírlevél

Kövess minket!

26,000követőTetszik
830követőkövető
9követőkövető
3,200feliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb cikkek